• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تفاوت بین همسر رئیس جمهور کرزی و همسر اشرف غنی احمدزی در چیست؟!

تفاوت بین همسر رئیس جمهور کرزی و همسر اشرف غنی احمدزی در چیست؟!

محترمه زینت قریشی همسر رییس جمهور کرزی متولد سال 1970 میلادی در جنوبی ترین منطقه قندهار است. ایشان موفق شد در سال 1992 در رشته طب از دانشگاه کابل فارغ التحصیل شود و به مدت 6 سال در شفاخانه احد شهر کویته پاکستان به طبابت بپردازد تا در سال 1999 به همسری محترم حامد کرزی درآید. حاصل این ازدواج سه فرزند می باشد.
علی رغم حداقل انتظاراتی که از بانوی اول یک کشور پر اهمیت از لحاظ استراتژیک و در عین حال بحران زده می رود، مانند حضور و تلاش در راستای ارتقاء جایگاه زنان در عرصه های گوناگون اجتماعی، هیچ گونه فعالیت ویژه و قابل ذکر از ایشان مشاهده نشده است.
حتی در مقام مقایسه با کمترین میزان حضور اجتماعی و تاثیرگذاری بانوان اول سایر دول منطقه مانند فعالیت در عرصه دفاع از حقوق زنان و یا بهداشت خانواده، در این حیطه نیز فعالیتی در رسانه های داخلی افغانستان از محترمه قریشی منعکس نشده است.
به استناد از مصاحبه ای که چندی قبل با ایشان صورت گرفته تنها فعالیت عمده وی با توجه به مدرک تحصیلی (پزشک متخصص زنان) اقامت در منزل و پذیرایی از میهمانان همسر است. در واقع همسرداری، تربیت صحیح فرزند و گرم نگه داشتن کانون خانواده، همان وظیفه ای که اسلام بر دوش یک زن گذاشته است.
با وجود اینکه ایشان در بین مردم کابل ناشناخته است، اما هیچگاه به تنهایی از منزل خارج نمی شود و تاکنون غیر از دو مورد دیدار با همسران روسای جمهور ایران و آمریکا، صدا و تصویر خود را در اختیار رسانه ها قرار نداده است.
رسانه های غربی بسیار تلاش می کنند تا این بانوی نمونه را محافظه کار جلوه دهند و این حضور کمرنگ را ترس حامد کرزی از علما و مذهبیون بیان کنند. اما واقعیت این مطلب آن است که محترمه زینت قریشی به نقش اسلامی زن در بنیان خانواده و جامعه بیشتر پایبند است تا توطئه های استعمارگرانه غرب.
داکتر زینت قریشی معتقد است بحث تساوی حقوق زن و مرد که بارها و بارها غربیها آن را مطرح و پیگیری کرده اند، در جامعه باعث انحطاط فکری و فساد می گردد. اگر زنان با فرهنگ برهنگی از نظام خانواده به جامعه بیایند، این استقلال آنها باعث می شود تا اولا اتکاء مرد را از دست بدهند ثانیا مانند بره ای باشند در دام گرگهای شیطان صفت کوچه و بازار.
شاید اگر زن دیگری که ثبات فکری و عقیدتی نداشتند، به چنین موقعیتی می رسید و همسر رییس جمهوری می شدند که از همه جهت تحت نظر و کنترل غربیها می باشد، تاکنون غرب زده می شد و مانند برخی خانم ها در پارلمان !!! حجاب از سر برداشته و به قیل و قال سیاسی می پرداخت.

اما بشنویم از خانم رولا عبدالغنی(Rula abdolghani) همسر جناب اشرف غنی احمدزی که یک لبنانی مسیحی می باشد.
اشرف غنی، به هنگام حضور در دانشگاه امریکایی بیروت در اواخر دهه 1970 کمک های گسترده ای از یک دانشمند مارکسیست لبنانی به نام فواد سعد دریافت می کند که خانم رولا خواهر او می باشد. رولا غنی به خاطر حضور عمومی و پوشیدن لباسهای شیک اروپایی به عنوان غربی ترین زن در میان نخبگان کابلی شناخته می شود.
او در امریکا با پسرش طارق غنی در یک کلیسای محلی در مراسم یکشنبه ها شرکت می کرد. طارق غنی که متولد امریکا است با هویت رولا که یک مسیحی لبنانی است، شناخته می شود. خانم رولا غنی در سال 2009 یک مصاحبه با CBS گفته است: اشرف غنی هر ماه یک یا دو بار برای دیدن خانواده به امریکا می رود.» داکتر اشرف غنی در امریکا، اغلب در مراسم کلیسای محلی، با همسرش حاضر می شد.
گفتگویی از خانم رولا عبدالغنی نشر شده که براساس آن ایشان در پاسخ به این سوال که آیا مسیحی بودن شما مشکلی برای ایفای نقش همسر ریاست جمهوری کشوری با ترکیب بیش از 99 درصد مسلمان ایجاد نخواهد کرد گفت: مسیحی بودن من جرم نیست اگر چه من از طرف مادری به نوعی یهودی محسوب می شوم.
وی اضافه کرده: به اعتقاد من بانوان افغانستان تحت فشار به دین اسلام گرویده اند چون راه دومی نداشته اند. اگر آیین مسیحیت به خوبی برای آنان تشریح شود، شک ندارم بیش از نیمی از آنان به این دین خواهند گروید.
خانم اشرف غنی احمدزی ادامه داده بود: من در طول ده سال گذشته از فعالیت برخی گروه های تبشیری مسیحیت در مناطق مرکزی، شمال و کابل به صورت غیرمستقیم حمایتهایی داشته ام. در صورت حضور در کاخ ریاست جمهوری به طور حتم این کار را گسترش خواهم داد تا مردم افغانستان بدانند مسیحیت آن چیزی نیست که ملاها در مغز آنان وارد کرده اند.
وی زنان افغانستان را به آزادی تشویق کرده گفت: آزادی زنان به قدری شیرینی خواهد داشت که به خودی خود، موضوع مسیحی بودن من حل خواهد شد.
بررسی تفاوتهای این دو بانوی محترم را به شما عزیزان واگذار می کنیم اما ذکر یک نکته ضروری است آن هم اینکه: همسر حامد کرزی نشان داد که مهمترین وظیفه یک زن در درجه اول خانه داری و رسیدگی به فرزندان و شوهر می باشد. در مراحل بعدی آن هم با اجازه ولی (پدر یا شوهر) می تواند در فعالیتهای اجتماعی با رعایت ضوابط کامل شرعی شرکت کند.
از یک جهت از کرزی شاکی هستیم که قبل از اینکه خودش به یک چیز اعتقاد پیدا کند، باعث ترویج آن رفتار در میان جامعه شد، آن هم حضور لگام گسیخته زنان در جامعه امروزی است. اگر قرار بود که برخی زنان در فعالیتهای اجتماعی تحت پوشش خارجی ها و با بودجه ی سفارتهای خارجی با نام اسلام، دامن زنان مسلمان افغانستان را لکه دار کنند، چرا کرزی از همسر خودش مایه نگذاشت.

  پربازدید ترین