چرا خداوند که خود داناى نهان است، فرشتگان را نگهبان گماشته است؟
<div style="margin-bottom: 10px; text-align: justify;" class="subtitle">وجود فرشتگان نگهبان موجب میشود که انسان از نافرمانى خدا، بیشتر خوددارى و اجتناب کند، بداند آنها گواهى مىدهند و فرشتگان بسیارى از آسیبها را از بندگان دفع میکنند.</div>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-weight: bold;">امام جعفر صادق</span> علیهالسلام ـ در پاسخ به زندیقى که پرسید: چرا خداوند که خود داناى نهان و نهانترهاست، فرشتگان را گماشته است؟ـ فرمودند: خداوند با این کار فرشتگان را به بندگى گرفته و آنان را گواه بر خلق خویش قرار داده است تا بندگان به خاطر همراه بودن فرشتگان با آنان نسبت به طاعت خدا مواظبت بیشترى نشان دهند و <span style="font-weight: bold;">از نافرمانى او بیشتر خوددارى و اجتناب کنند</span>.<br />
اى بسا بندهاى که قصد گناه مىکند، امّا به یاد آن دو فرشته موکّل بر خود مىافتد و از گناه خوددارى مىورزد و خویشتن را نگه مى دارد و مىگوید : پروردگارم مرا مىبیند و فرشتگان مراقب من بر این گناه من گواهى مىدهند.<br />
و خداوند نیز از سر لطف و رأفت خود فرشتگان را بر بندگانش گماشته است<span style="font-weight: bold;"> تا شیطانهاى سرکش و حشرات موذىِ زمین و بسیارى از آسیبهاى دیگر را به اذن خدا، به طورى که خودشان هم متوجّه نشوند، از ایشان دفع کنند</span>، تا آن گاه که فرمان خداوند عزّ و جلّ در رسد.<br />
<br />
<span style="font-weight: bold; color: rgb(0, 0, 205);">متن حدیث: </span><br />
<br />
<span style="color: rgb(255, 0, 0);">الإمامُ الصّادقُ علیهالسلام ـ لمّا سألهُ زِندیقٌ عن علّةِ الملائکةِ المُوَکَّلینَ و اللّه ُ عالِمُ السِّرِّ و ما هو أخفى! ـ : استَعبَدَهُم بذلکَ و جَعلَهُم شُهودا على خَلقِهِ، لیکونَ العِبادُ لمُلازَمتِهِم إیّاهُم أشَدَّ على طاعَةِ اللّه ِمُواظَبَةً، و عن مَعصیَتِهِ أشَدَّ انقِباضا، و کَم مِن عَبدٍ یَهُمُّ بمَعصیَةٍ فذَکَرَ مَکانَهُما فارعَوى و کَفَّ، فیقولُ: ربِّی یَرانی و حَفَظَتی علَیَّ بذلکَ تَشهَدُ. و إنّ اللّه َ بِرأفَتِهِ و لُطفِهِ أیضا وَکَّلَهُم بعِبادِهِ یَذُبّونَ عنهُم مَرَدَةَ الشَّیطانِ و هَوامَّ الأرضِ و آفاتٍ کثیرَةً مِن حیثُ لا یَرَونَ بإذنِ اللّه، إلى أن یَجیءَ أمرُ اللّه عَزَّوجلَّ.</span></p>
<p style="text-align: left;"><br />
«احتجاج، جلد 2، صفحه 223»</p>