عصمت صدیقه طاهره در آینه قرآن و حدیث
<p style="text-align: justify;"><span style="color: rgb(255, 0, 255);">حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام، تنها زن معصوم اسلام است، که عصمت او ریشه قرآنى و حدیثى داشته و تاریخ زندگى پرافتخارش، شاهد بزرگ دیگرى در این مقوله مىباشد.</span><br />
فاطمه علیهاالسلام پیش از آنکه متولد گردد، نطفهاش از غذاى پاک بهشتى در صلب پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله و آنگاه خدیجه علیهاالسلام قرار داده شده و در رحم مادر، پناه و انیس او به حساب آمده و هنگام ولادت با فرستادگان غیبى به سخن پرداخته و سپس در مدت محدود حیاتش صدها کرامت محیرالعقول نشان داده و... همگى اینها از عصمت آن بانوى گرانقدر حکایت دارد.<br />
<br />
<strong>شهادت قرآن</strong><br />
پروردگار عالم در قرآن مجید مىفرمایند:<br />
«انما یریداللَّه لیذهب عنکم الرجس اهلالبیت و یطهرکم تطهیرا» (احزاب/33)<span style="color: rgb(0, 102, 0);">همانا خداوند مىخواهد پلیدى و گناه را از شما اهلبیت دور کند و کاملا شما را پاک گرداند.</span><br />
این آیه گواهى مى دهد که اهل بیت معصوم و بى لغزش هستند و هیچ گناهى نمى کنند. («الرجس» در آیه شامل همه گناهان و لغزشها مى گردد، که اهل بیت از آنها دورند.)<br />
اما در پاسخ از اینکه مراد از اهل بیت کیست؟ طبق احادیث معتبر اهل سنت و اظهارات و اعترافات همسران پیامبر صلى اللَّه علیه و آله، ثابت گردیده است که مراد از آن پنج تن آل عبا مى باشند، که فاطمه زهرا علیهاالسلام یکى از آنهاست، بنابراین، فاطمه علیهاالسلام طبق گواهى قرآن مجید معصوم مى باشد. گواهى رسول خدا رسول گرامى اسلام در احادیث زیادى که از طریق سنى و شیعه نقل گردیده، فاطمه را پارهى تن خود معرفى نموده و فرموده است: هرکس او را دوست بدارد، مرا دوست داشته و دشمن او دشمن من و خدا است.<br />
و در حدیث دیگرى فرموده است: فاطمه پارهى تن من است، هرکس او را اذیت کند، مرا اذیت نموده و کسى که او را به خشم آورد من و خدا را به خشم آورده است.<br />
<strong><span style="color: rgb(0, 0, 128);"> «امیرالمؤمنین على علیه السلام او را غسل داد، زیرا فاطمه علیهاالسلام معصوم بود و معصوم را جز معصوم نمىتواند غسل دهد. چون سائل از این جواب تعجب کرد، حضرت فرمودند: در مورد مریم نیز قضیه همین طور بود، او را کسى غسل نداد مگر حضرت عیسى»</span></strong><br />
و بالاخره در گروهى از احادیث، آن هم در منابع معتبر اهل سنت مىخوانیم که خشم خدا فاطمه و رضایت الهى به رضاى او بستگى دارد.<br />
آنچه از این گونه احادیث در رابطه با عصمت زهرا استفاده مىکنیم اینکه؛ اگر فاطمه علیهاالسلام معصوم نبود، چگونه پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله به طور مطلق خشم او را خشم خدا و رضاى او را رضاى الهى معرفى مىکند؟! مگر مىتوان رضا و خشم اشخاص غیر معصوم را با رضا و خشم خدا مرتبط دانست؟!<br />
ابن ابى الحدید پس از اعتراف بر اینکه فاطمه علیهاالسلام از جمله افرادى است که آیهى تطهیر بر عصمت او دلالت دارد در این باره مىنویسد:<br />
<span style="color: rgb(0, 0, 255);">سخن پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله در مورد فاطمه علیهاالسلام که مىفرمایند: هرکس او را اذیت کند، مرا اذیت کرده و کسى که مرا آزار دهد خدا را آزار داده است؛ دلیل بر معصوم بودن فاطمه علیهاالسلام است، زیرا؛ اگر فاطمه علیهاالسلام غیر معصوم بود، اذیت او در تمام حالات، اذیت پیامبر صلى اللَّه علیه و آله محسوب نمىشد... </span> (1)<br />
پس نتیجه مىگیریم سخنان پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله، بالاتر از عصمت فاطمه علیهاالسلام را مىرساند، که دانشمندان سنى و شیعه به آن اعتراف دارند استدلال امیرالمؤمنین چون خلیفه اول پس از رحلت پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله فدک را غصب کرد و حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام با او به محاجّه و مناظره پرداخت، امیرالمؤمنین على علیهالسلام نیز پس از سخنرانى و خطبه فاطمه علیهاالسلام در مسجد، به مسجد رفت و از جمله سخنانش خطاب به ابوبکر فرمود:<br />
یا ابابکر! بگو ببینم قرآن خواندهاى؟<br />
ابوبکر: بلى خواندهام.<br />
على علیه السلام: بگو ببینم آیه «انما یریداللَّه لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»، در حق ما نازل شده، یا در حق دیگران؟<br />
ابوبکر: در حق شما نازل شده.<br />
على علیه السلام: اگر کسى شهادت دهد که فاطمه علیهاالسلام کار بدى انجام داده چه مىکنى؟ آیا شهادت او را مى پذیرى یا نه؟<br />
ابوبکر: بلى، مى پذیرم و براى فاطمه علیهاالسلام مانند دیگران حد جارى مىکنم.<br />
على علیه السلام: در این صورت در پیشگاه خدا کافر مى شوى.<br />
ابوبکر: چرا؟<br />
على علیه السلام: زیرا در این فرض، تو شهادت خدا را که به پاکى فاطمه علیهاالسلام گواهى داده قبول نکرده و گواهى مردم را گرفتهاى ...<br />
مردم چون این مناظره و سخنان على و ابوبکر را مىشنیدند، بر روى یکدیگر نگاه کرده و گفتند: صدق واللَّه على بن ابىطالب؛ سوگند به خدا که حق با على علیهالسلام است. (2)<br />
قابل توجه است، که امیرالمؤمنین از آیه تطهیر بر عصمت فاطمه علیهاالسلام استدلال نموده و مهاجرین و انصار نیز آن را پذیرفته و مورد تأیید قرار دادهاند.<br />
<span style="color: rgb(0, 0, 255);"> «آنچه از این گونه احادیث در رابطه با عصمت زهرا استفاده مىکنیم اینکه؛ اگر فاطمه علیهاالسلام معصوم نبود، چگونه پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله به طور مطلق خشم او را خشم خدا و رضاى او را رضاى الهى معرفى مىکند؟! مگر مىتوان رضا و خشم اشخاص غیر معصوم را با رضا و خشم خدا مرتبط دانست؟!</span>»<br />
روایت فریقین از امام صادق علیهالسلام پرسیدند: چه کسى فاطمه علیهاالسلام را غسل داد؟<br />
آن حضرت با استناد به معصوم بودن فاطمه علیهاالسلام فرمودند:<br />
«غسلها امیرالمؤمنین لانها کانت صدیقه، و لم یکن لیغسلها الا صدیق»<br />
<span style="color: rgb(0, 102, 0);"> امیرالمؤمنین على علیه السلام او را غسل داد، زیرا فاطمه علیهاالسلام معصوم بود و معصوم را جز معصوم نمىتواند غسل دهد.</span><br />
چون سائل از این جواب تعجب کرد، حضرت فرمودند: در مورد مریم نیز قضیه همین طور بود، او را کسى غسل نداد مگر حضرت عیسى. (3)<br />
اما در اینجا روایتی را که مورد پذیرش فرق مختلف اسلامی است، زا ذکر می نماییم:<br />
عن ابىجعفر (سلام الله علیه) فى قول الله (عزّ و جلّ) «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»، قال: نزلت هذه الآیه فى رسول الله و على بن ابىطالب و فاطمه و حسن و حسین و ذلک فى بیت امسلمه زوج النبى فدعا رسول الله علیا و فاطمه والحسن والحسین (صلواتاللهعلیهم) ثم ألبسهم کساء له خیبریا و دخل معهم فیه، ثم قال: اللهم هولاء اهل بیتى و عدتنى فیهم ما وعدتنى، اللهم اذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا، فقالت و أنا معهم یا رسولالله قال: أبشرى یا امسلمه فانک الى خیر.(4)<br />
<span style="color: rgb(0, 102, 0);"> امام باقر سلام الله علیه مىفرماید: آیه تطهیر درباره رسول الله و على و فاطمه و حسن و حسین (صلوات الله علیهم) در خانه ام سلمه نازل شده است. وقتى این آیه نازل شد حضرت على و فاطمه و حسن و حسین (سلام الله علیهم) را زیر کساى خیبرى جمع کرد و فرمود: خدایا اینها اهل بیت من هستند که در مورد آنان وعده ها داده اى خدایا رجس و پلیدى را از آنان دور کن و آنان را پاک و منزه گردان. .. .</span><br />
<br />
<strong>پی نوشت:</strong><br />
1- قوله علیه السلام: فاطمه بضعه منى، من آذاها فقد آذانى، و من آذانى فقد آذى اللَّه عز و جل یدل على عصمتها، لانها، لوکانت ممن تقارف الذنوب لم یکن من یوذیها موذیا له على کل حال... ؛ شرح نهجالبلاغه، ج 16، ص 273.<br />
2ـ احتجاجات طبرسى، چاپ نجف، ج 1، ص 122- 123.<br />
3- بحارالانوار، ج 43، ص 184؛ عوالم، ج 11، ص 260؛ جلاءالعیون، ج 1، ص 222.<br />
4ـ نورالثقلین، ج 4، ص 270.</p>