• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

28 اسد کفاره ظلم هایی که در حق امان الله شد

28 اسد کفاره ظلم هایی که در حق امان الله شد

در تاریخ از این روز به مناسبت های دیگری نیز یاد شده است.
پادشاهی که در تبعید، با فقر و درماندگی زندگی کرد و مرد.
چرا از استقلال افغانستان در نمایندگی سیاسی افغانستان در خارج از کشور تجلیل نمی شود مانند برلین؟
این روزها بمناسبت استقلال افغانستان مطالب زیادی به نشر رسیده، بنده می پردازم به گوشه ای از زندگی امان الله خان در تبعید و ببینید خاندان نادر و ظاهر چه بلایی بر سر امان الله خان آوردند.
امان الله خان اواخر عمرش را در تبعید با فقر و دشواری سپری نموده، زیرا ظاهرخان دارایی های ناچیز امان الله خان را که بیشتر به خانم اش تعلق داشت در کابل قید و مصادره کرده بود. شاه امان الله پس از ده سال حکومت با موجی از مخالفت های قبایل پشتون تبار افغانستان از جمله اغتشاش مردم پکتیا درسال 1924 و مردم شنوار روبرو شد و در سال 1929 مجبور به ترک کشور گردید.
به نوشته مورخان، خاندان مجددی در همان زمان نقش اساسی را در سرکوب و تبعید امان الله خان به عهده داشته و همیشه از تفکرات عقب گرایانه قبایل علیه رفرم های شاه امان الله خان پشتیبانی می کرده اند.
امان الله در زمان پادشاهی اش مانند نادر و ظاهر خان ثروت زیادی نداشت. گفته می شود خانه و مقدار زمینی در کابل که از پدرش به ارث برده و زندگی چندان مرفعی مانند سایر شاهان افغانستان نداشته است. گفته می شود او در تبعید به ایتالیا زندگی بسیار معمولی و حتی فقیرانه ای داشته و هر چه از ظاهر خان و خانواده شاهی درکابل خواهش نموده تا خانه و باغ خان اش را بفروشند و پولش را برایش روان کنند تا او بتواند زندگی نسبتا آرامی داشته باشد، ظاهرخان حاضر نشده تا پول شخصی خانواده امان الله خان را به او و خانواده اش به ایتالیا بفرستد.
از خاطرات تلخ هندیه دختر امان الله خان شدت فقر خانواده بیشتر در سال های جنگ جهانی و سال های بعد بوده است. به گفته هندیه خوراک ما در آن زمان تنها شلغم بود. گوشت وجود نداشت واگر پیدا می شد بسیار گران بود و ما توان خرید آنرا نداشتیم . پدرم من و خواهرم ناجیه را برای اینکه دچار سوء تغذیه نشویم و از رشد جسمی عقب نمانیم، به یک موسسه خیریه به سوییس فرستاد که ازطرف کلیسا سرپرستی می شد و در آنجا از اطفال بی سرپرست حمایت می شد. در آن جا برای ما غذای بهتری داده می شد. ما گاهی 3 ماه و گاهی هم تا 2 سال در آن موسسه خیریه زندگی می کردیم.
این درحالی است که ظاهرخان نیز زمانی به ایتالیا تبعید شد، او در همانجا زندگی شاهانه ای داشت دامادش (ولی خان) زمین های غصب شده از خانم امان الله خان و زمین های مردم عادی را به زور در پغمان و سایر نقاط خوب کابل می فروخت و پول آنرا به ایتالیا منتقل می کرد.
این نشان می دهد که خاندان سلطنتی افغانستان نه تنها به مردم افغانستان ظلم نموده، بلکه به فامیل خود هم رحم نداشتند. امان الله خان که بیش از سایر شاهان افغانستان برای استقلال افغانستان تلاش و زحمت کشیدند، آخرین روزهای زندگی خود را در فقر و دشواری سپری نمود ولی اینک پس از مرگ اش سالانه پول زیادی برای جشن استقلال مصرف می شود شاید هم با این مصارف دستگاه حاکم می خواهد، کفاره خیانت های خاندان سلطنتی و قبایل را که درحق امان الله خان روا داشته اند بپردازند.
بنده درسال های 1982 سفری به ایتالیا داشتم، بیشتر افراد کلان سن در ایتالیا خصوصا شهر روم ازامان الله خان چیزهایی شنیده بودند. تا اینکه روزی درنزدیک کلیسای بزرگ واتیکان شهر روم با فرد بزرگسالی آشنا شدم که به گفته او در جنگ جهانی دوم اسیر آلمانی ها شده و چند سال در زندان آلمانی ها بسر برده و با زبان آلمانی آشنایی داشت. او همین که فهمید من از افغانستان هستم بدون مقدمه سخن از شاه امان الله خان را به میان آورد.
بنده با علاقه خاصی به سخنان او گوش دادم او چنین ادامه داد: من امان الله را گاهگاهی در یکی از مارکت های شهر روم ، که آخر هفته ها میوه و سایر مواد خوراکی را به قیمت مناسب بفروش می رساند می دیم و گاهی به او سلام می کردم. او می گفت اغلب امان الله با بایسکل خود برای خرید می آمد و من می دیم که او گاهی مقدار کچالو و یا پیاز خریده (به ترک بایسکل خود حمل می کرد) و از زندگی خصوصی و وضعیت مالی خود چیزی نمی گفت اما معلوم بود زندگی خیلی عادی و شاید هم فقیرانه داشته باشد.
زندگی بسیارسخت امان الله خان درسال های 1952 تا 1955 به اوج خود رسیده بود در سال های 1995 امان الله خان سخت بیمار شد و تا سال های 1960 در حالت فقر و تندگدستی چشم از جهان فروبست.

  پربازدید ترین