• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

فعالان مدنی: زن «سیاسر و ضعیفه» نیست!

فعالان مدنی: زن «سیاسر و ضعیفه» نیست!

شماری از فعالان مدنی با راه‌انداری یک گردهماییِ اعتراضی در پل‌سرخِ کابل از شهروندان کشور می‌خواهند که از این پس از واژه‌های تحقیر‌آمیزی چون «سیاسر، ضعیفه، عاجزه و...» برای زنان استفاده نکنند. آنان می‌گویند، حکومت باید به وعده‌هایش برای تأمین حقوق زنان متعهد باشد.
سمیع دره‌یی، یکی از فعالان مدنی در این گردهمایی می‌گوید که شهروندان کشور برای حفظ امنیت روانی بانوان در برخوردهای اجتماعی‌شان باید تغییر بیاورند و از کاربرد واژه‌های تحقیرآمیز و متلک‌پراکنی‌ها در برابر آنان جلوگیری کنند. آقای دره‌یی از سران حکومت می‌خواهد که قانون منع خشونت علیه زنان را هرچه زودتر تصویب و عملی کنند.
ایلینا، یکی از هنرمندان رپ‌خوان نیز در این گردهمایی می‌گوید که آزار و اذیت‌ بانوان از سوی شماری از مردان آرامش خانواده‌ها را برهم می‌زند.
این فعالان مدنی می‌گویند که برای جلوگیری از کاربرد واژه‌های تحقیرآمیز و نکته‌کلام‌های رکیک آقایان در برابر بانوان به اعتراض‌های مدنی‌شان ادامه می‌دهند و می‌‌افزایند که حکومت باید طرحی را برای تأمین امنیت روانی بانوان در خیابان‌ها روی ‌دست گیرد.
دامنۀ مشکلات زنان در افغانستان بسیار گسترده است و تنها به درون خانه محدود نیست. زنانی که در بیرون از خانه گشت‌وگذار می‌کنند با چالش‌های به مراتب بدتری روبه‌رو‌ هستند و آزار و اذیت در خیابان‌ها تقریباً تبدیل به یک امر معمول شده است.

  پربازدید ترین