• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزارت داخله: سمت های با صلاحیت و بالا را برای زنان پولیس افغانستان در نظر می گیریم

وزارت داخله: سمت های با صلاحیت و بالا را برای زنان پولیس افغانستان در نظر می گیریم

اولین زن افغانستانی در سال 1346 خورشیدی لباس نظامی به تن کرد و به صفوف پولیس افغانستان پیوست. از آن پس ارقام زنان در نهادهای امنیتی با فراز و نشیب‌هایی همراه بود، اما پس از به میان آمدن حکومت حامد کرزی این وضعیت تغییر کرد.
سمونمل ناهید عیار، در سطح ولایات افغانستان اولین زنی است که در بامیان به صفوف پولیس به کار آغاز کرد.
ناهید اکنون، مدیریت جندر و حقوق بشر و هم‌چنان معاونت قوماندانی ولایت بامیان را به دوش دارد. او زمانی را به یاد می‌آورد که هنگام پیوستن وی به صفوف پولیس دچار مشکلات شده بود.
ناهید می گوید "مزاحمت‌ها، مزاحمت‌های تیلفونی، آزار و اذیت لفظی، قوماندانی امنیه بامیان در پانزده سال پیش آمادگی این را نداشت که یک خانم بیاید در عرصۀ نظامی پا بگذارد، آنها از الفاظ نامناسب استفاده می‌کردند، چون هیچ وقت خانمی نبوده است که خود را عیار بسازند و قبول بکنند که وقتی یک خانم در کنار ما است، برخوردهای ما را درست بکنیم، حرف زدن ما را درست بکنیم".
ناهید با سپری‌کردن فراز و نشیب‌های فراوان و مبارزه با مشکلات، اکنون معاون قوماندان امنیه بامیان است. او در مدت وظیفه اش توانسته است که 56 دختر را خودش تشویق کند تا به صفوف پولیس بپیوندند.
حالا این افسر خانم، مشکلی ندارد و راه را برای هم نوعان خود باز کرده است. اکنون از توجهی که وزارت داخله برای پیوستن خانم‌ها به صفوف پولیس فراهم کرده، راضی است.

آزار و اذیت زنان پولیس
در سال 2013 میلادی، مؤسسۀ اکسفام گزارشی را مبنی بر مشکلات پولیس زن به نشر رساند که رفتار نادرست با پولیس‌های زن، آزار و اذیت جنسی آنان از سوی برخی هم‌قطاران شان و برخورد تبعیض‌آمیز در سطح جامعه نسبت به زنان را از عواملی در این گزارش قلمداد کرد که در کار جلب و جذب زنان در صفوف پولیس مشکل ایجاد کرده است.
اما حالا وزارت داخله می‌گوید که به این مشکلات تا حدی رسیدگی شده و این وزارت برای رسیدگی به مشکلات، خانم‌ها را در سمت‌های بالا مقرر می‌کند.
نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله می‌گوید "جناب وزیر داخله یک برنامه دارد که یک پُست مشاور ارشد را مشخص برای خانم‌ها در وزارت داخله ایجاد بکند، همراه رئیس صاحب جمهور در این مورد صحبت شود، این خانم بتواند که مستقیم تمام پیام‌های خانم‌هایی را که در صفوف پولیس استند به وزیر برسانند و در پهلوی آن چند پست جنرالی در وزارت داخله ایجاد شده که در رده‌هایش خانم‌ها استند".
در حال حاضر، حدود 3500 زن در چوکات وزارت داخلۀ افغانستان به حیث پولیس وظیفه انجام می‌دهد.
نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان به صدای امریکا می‌گوید، امسال هدف اولی این وزارت برای جذب خانم‌ها، ده هزار زن است؛ اما او تأکید می‌کند با توجه به عنعنات و رسوم ناپسند سنتی که سبب شده است دختران از پیوستن به صفوف نیروهای امنیتی به ویژه پولیس محروم شوند، رقم پولیس زن در وزارت داخله امسال به پنج هزار خواهد رسید.
وزارت داخله برای افزایش شمار پولیس زن به دو مشکل بیرونی و داخلی مواجه است. عدم علاقمندی دختران برای پیوستن به صفوف پولیس و موجودیت رسوم ناپسند، از مشکلات بیرونی این نهاد امنیتی است.
اما خواست زنان برای اجرای وظیفه در شهرها و مناطق امن از مشکلات داخلی وزارت داخله است در حالی که به گفتۀ آقای دانش، در برخی موارد، تمام بست‌ها در مناطق امن پوره شده است؛ اما باز هم زنان پافشاری دارند که در همانجا برای شان وظیفه داده شود.
در این حال شماری از فعالان مدنی، حضور زن را در سطوح بالای پولیس و برنامه‌های اساسی را برای جذب زنان در صفوف پولیس افغانستان ضروری می‌خوانند.
سخیداد ناصری یکی از این فعالان می‌گوید "حکومت افغانستان، وزارت داخله بیشترین امتیازات ویژه‌ای را برای اشتراک زن افغان در صفوف پولیس در نظر بگیرند".
وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید که برای خانم‌ها امتیازات بیشتر نسبت به مردان داده می‌شود، به طور نمونه پرداخت معاش بیشتر در زمان آموزش نسبت به مردان و استخدام به محلاتی که خواست خانم‌ها می‌باشد، از جملۀ امتیازاتی است که برای زنان در صفوف پولیس در نظر گرفته شده است.
در حال حاضر پولیس زن برعلاوۀ مأموریت بازرسی بدنی در نهادهای مختلف و دروازه‌های ورودی مرکز و ولایات، به صورت مستقیم در عملیات‌های شبانه شرکت می‌کند.

  پربازدید ترین