• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اختصاص 50 میلیون یورو برای مناطق زلزله زده در ایتالیا

اختصاص 50 میلیون یورو برای مناطق زلزله زده در ایتالیا

در پی زمین لرزه مرگبار در ایتالیا، دولت این کشور در مناطق آسیب دیده وضعیت اضطراری اعلام کرده و از اختصاص 50 میلیون یورو بودجه اضافی برای مناطق زلزله زده خبر داده است.
این در حالیست که تعداد قربانیان این زمین لرزه‌ 6.2 ریشتری که بامداد روز چهارشنبه (سوم سنبله/شهریور) شمال شرق رم، پایتخت ایتالیا، را لرزاند به 267 رسیده است. حدود 400 نفر نیز در این زمین لرزه زخمی شدند.
در پی این زمین لرزه بسیاری از ساکنان شهرها و روستاهای آسیب دیده در زیر آوار مدفون شده اند و عملیات امداد و نجات در مناطق زلزله زده در سطحی گسترده همچنان ادامه دارد.
شهر اماتریس، در شمال شرق رم بیشترین خسارات و تلفات را متحمل شده است به طوری که شهردار آن می‌گوید: «دیگر شهری وجود ندارد.»
ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا، روز پنج شنبه با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرد و با اشاره به ادامه عملیات امداد و کمک رسانی در مناطق زلزله زده، از اختصاص 50 میلیون یورو بودجه برای بازسازی مناطق آسیب دیده خبر داد.
نخست وزیر ایتالیا همچنین اعلام کرد دولت علاوه بر اختصاص این بودجه، ساکنان منطقه آسیب دیده را از پرداخت مالیات معاف کرده و در صدد است برای پیشگیری از خسارات ناشی از زلزله‌های احتمالی، طرحی را تحت عنوان «خانه ایتالیایی» به اجرا گذارد.
رنتزی در عین حال ساخت خانه های صد در صد مقاوم در برابر زلزله را تصوری اشتباه دانست.
وی در حالی از برنامه پیشگیرانه دولت در برابر زمین لرزه خبر داد که رسانه‌های ایتالیا در گزارشهای خود عملکرد و مقررات حاکم بر روند ساخت و ساز در نواحی زلزله خیز این کشور را زیر سؤال برده‌اند.
نواحی زلزله زده در مرکز ایتالیا همچنین روز پنجشنبه شاهد صدها پس‌لرزه بود که روند عملیات تجسس و امدادرسانی را مختل کرد.
ایتالیا که بر دو خط گسل زلزله خیز واقع شده، در برابر زمین لرزه آسیب پذیر است.
در ماه می 2012 میلادی دو زلزله شدید در شمال این کشور روی داد که ده ها کشته بر جای گذاشت.
در آوریل سال 2009 میلادی نیز زلزله‌ای به بزرگی 6.3 ریشتر مرکز ایتالیا را لرزاند که در اثر آن 295 نفر جان باختند.

  پربازدید ترین