• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اردوی ملی، سپر انسانی نیروهای امریکایی

اردوی ملی، سپر انسانی نیروهای امریکایی

یانکی ها، همواره نیروهای امنیتی ما را در مقابل عمل انجام شده قرار داده و ابتکار عمل در دست خودشان است. ناامنی را در یک ولایت دامن می زنند و سپس توجیهی برای افزایش و تمدید حضور سربازان خود می یابند.
در حمله طیاره های بی سرنشین آمریکایی بر یک زندان طالبان، در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند، 22 تن از سربازان اردو و پولیس ملی که نزد طالبان اسیر بودند، کشته شدند.
درحالی که پیش از این بارها و بارها درخصوص طرح و برنامه ی هوشمندانه و بارها تجربه شده و به نتیجه رسیده ی ایجاد و تشدید ناامنی در یک نقطه و سپس ورود نیروهای تازه نفس ناتو به سرکردگی یانکی ها در همان نقطه قلم فرسایی و بحث و بررسی کرده بودیم؛ بازهم این چرخه ادامه دارد.
چارلز کلیفلند سخنگوی ارتش آمریکا اخیرا از ورود یکصد نیروی تازه نفس نظامی ناتو به جنوب کشور و مستقر شدن در هلمند خبر داده است و ماموریت اصلی آنان را پشتیبانی نظامی و آموزش نیروهای افغانستانی خوانده؛ این درحالی است که هلمند رسما یک ولایت سقوط کرده بشمار می آید و 80 درصد آن در اشغال و تصرف طالبان قرار دارد.
در واقع یانکی ها، همواره نیروهای امنیتی ما را در مقابل عمل انجام شده قرار می داده اند و نیز همیشه ابتکار عمل در دست خودشان بوده است بگونه ای که به ناامنی و ناارامی و تنش ها در یک ولایت یا ولسوالی های اطراف آن دامن می زنند و سپس توجیهی برای افزایش و تمدید حضور سربازان خود می یابند.
از این رو، افغانستان نباید اشتباه محض و غیر قابل جبران عراق را تکرار کند که با دست رد زدن بی مقدمه به سینه ی امریکا، خاک خود را به یکباره از نیروهای ناتو خالی کرد، در دام جنگ داخلی و تشتت و تشنج روانی گیر افتاد و سپس دوباره دست به دامان ابر قدرت غرب شد.
این نه اولین بار و نه آخرین باری است که با خروج و یا تفویض مسوولیت نظامی ناتو به نیروهای امنیتی اعم از امنیت ملی، پولیس و اردوی ملی، جنگ روانی در کشور براه می افتد و ناامنی نقطه به نقطه ی افغانستان را در بر می گیرد و سپس زمینه ساز بازگشت فرشته های نجات امریکایی می شود.
در نگاهی دیگر، تلفات و لطمات جانی و تسلیحاتی اردوی ملی در جنگ نابرابر با طالبان به حدی بوده است که همواره آمارها تعداد بالای کشته و زخمی و ازدست رفتن ادوات جنگی را برای نیروهای امنیت ملی گزارش می دهد و توأمان با آن نظامیان خارجی در بخش های دیگری تحت عنوان تعلیمات و پشتیبانی سنگر می گیرند.
نظر به این سیاست ماهرانه می توان اردوی ملی را به نوعی سپر انسانی نیروهای ناتو بویژه امریکایی ها برشمرد بگونه ای که اهداف و برنامه های درازمدت امنیتی و سیاسی خود را در خاک افغانستان پیاده می کنند، لقب منجی را به خود اختصاص می دهند و کمترین تلفات را متوجه خود می سازند؛ درحالی که تعدد نیروهای خارجی در مناطق ناامن همچون هلمند هرگز نتوانسته تضمینی برای بازگشت ثبات و آرامش به این ولایات باشد.

  پربازدید ترین