• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نشست «کاسا 1000» با حضور نمایندگان افغانستان، تاجیکستان، پاکستان و قرغیزستان در فرانسه برگزار شد

نشست «کاسا 1000» با حضور نمایندگان افغانستان، تاجیکستان، پاکستان و قرغیزستان در فرانسه برگزار شد

وزارت انرژی و آب می‌گوید که نشست «کاسا 1000» با حضور نمایندگان کشورهای تاجیکستان، پاکستان و قرغیزستان و تمویل کنندگان پروژه لین برق کاسا 1000 روز شنبه در شهر پاریس فرانسه برگزار شد.
ریاست هیأت افغانستان را در این نشست علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب به عهده دارد و همایون قیومی مشاور ارشد ریاست‌جمهوری، امان الله غالب معین سکتور انرژی وزارت انرژی و آب، مصطفی مستور معین وزارت مالیه، مسعود عزیزی معین وزارت امور داخله و قدرت الله دلاوری رییس عمومی شرکت برشنا نیز اعضای این هیأت می‌باشند.
وزارت انرژی و آب می‌گوید که این نشست چند روزه است و در روز نخست روی امنیت، موارد تخنیکی و تدارکاتی پروژه کاسا 1000 به‌خاطر جلب توجه شرکت‌های خصوصی و کارهای عملی پروژه با شماری از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی مانند زیمنس، ABB، GE، CEEG و TBEA تبادل نظر شد.
در خبرنامه‌ی وزارت انرژی آمده است که مسعود عزیزی معین وزارت داخله افغانستان در مورد مسایل امنیتی و ساحات مسیر عبور لین مربوط افغانستان در نشست معلومات ارائه کرده است. همچنان در مورد مسایل تخنیکی، مالی و تدارکاتی پروژه مسئولان بانک جهانی، USAID، IFC و ADB گزارش داده‌اند.
در این نشست فیصله شده که به‌خاطر تطبیق به موقع این پروژه نشست بعدی در شهر دبی امارات متحده عربی برگزار شود.
«کاسا 1000» پروژه‌ی اقتصادی است که با فاصله‌ی1250 کیلومتر، برق را از قرغیزستان و تاجیکستان از طریق افغانستان به پاکستان انتقال می‌دهد. کار احداث این پروژه در 23 حمل امسال در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، افتتاح شد.
افغانستان از درک این پروژه هرسال از پاکستان 45 میلیون دالر حق‌العبور ترانزیت برق خواهد گرفت. علاوه بر این، 300 میگاوات برق به افغانستان از این لین می‌رسد.

  پربازدید ترین