• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رئیس جمهور غنی: صلاحیت های شاروالان باید قانونی شود

رئیس جمهور غنی: صلاحیت های شاروالان باید قانونی شود

دومین کنفرانس ملی شاروالان (شهرداران) افغانستان امروز یکشنبه (7 سنبله) با حضور رییس جمهور و مقام های بلندپایه دولتی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.
در این کنفرانس شماری از اعضای کابینه، مقام های بلند پایه دولتی، نمایندگان مردم در شورای ملی و شهرداران از سراسر کشور شرکت کرده اند.
هدف از برگزاری این کنفرانس ملی دو روزه؛ایجاد حکومت داری بهتر، عرضه خدمات شهری بهتر، بلند بردن ظرفیت کاری در شهرداری ها و بلند بردن عواید شهرها خوانده شده است.
در این نشست، ابتدا نمایندگان شهرداری ها و سکتور خصوصی، مشکلات فراروی اداره های شان را بازگو کردند و پیشنهادات خود را برای رفع آن ارایه کردند.
نبود قوانین واضح و روشن در جمع آوری عواید شهرداری ها؛ عدم پرداخت محصول صفایی از ملکیت ها و جایداد های اشخاص حقیقی وحکمی و نبود قانون در برخورد با متخلفین آن ؛ غضب بی رویه زمین های دولتی؛ تداخل کاری بین سکتورهای شهری، ساخت و ساز ساختمان های خود سر و عدم همکاری نهادهای امنیتی با شهرداری های در برخورد با متخلفین از جمله مشکلاتی بودند که نمایندگان شهردارها در این کنفرانس به آن اشاره کردند.
در همین حال محمد اشرف غنی رییس جمهور؛ هماهنگی بین سکتورهای شهری را اساسی خواند و تاکید نمود که در بخش حل مشکلات قانونی فراروی فعالیت شهرداری ها کامل های جدی برداشته می شود.
آقای غنی بیان داشت که باید در شهرهای افغانستا تحرک بنیادی به وجود آمده و این شهرها به یک فرصت خوب عایداتی تبدیل شوند.
وی تاکید نمود که شهروندان زمانی با شهرداری ها همکار خواهند بود که فعالیت این ادارات برای آنان قابل قبول و کارکردهای شان قابل لمس باشد.
محمد اشرف غنی، با ابراز خرسندی از معرفی شهرداری جدید و جوان بیان داشت که آنان دیدگاه واضح و روشن درباره آینده شهرهای داشته و متعهد به پیشرفت کشورشان می باشد.
او تصریح نمود:" شما با ذهنیت تحرک آماده خدمت شده اید و دیگر به دنبال گدایی نیستید و با گدایی مملکت آباد نمی شود... شهرها را باید به عنوان یک فرصت ببینید".
این گفته ها در حالی مطرح می شود که به دلیل عدم توجه دولت به انکشاف شهرها به ویژه در پایتخت، بسیاری از ساخت و سازها در کابل و دیگر شهرهای بزرگ کشور در ساحات غیرپلانی بوده و مشکلات زیادی شهری را برای شهروندان به وجود آورده است.

  پربازدید ترین