• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پنج قریه در سانچارک، از تصرف مخالفین مسلح خارج شده است

پنج قریه در سانچارک، از تصرف مخالفین مسلح خارج شده است

مقام هاى سرپل مى گویند که پنج قریۀ ولسوالى سانچارک این ولایت، از تصرف مخالفین مسلح دولت خارج شده و در این عملیات 9 روزه، تلفات سنگین به دو طرف جنگ به خصوص طالبان وارد گردیده است.
عملیات نیروهاى دولتى بر ضد مخالفین مسلح، 9 روز پیش در مناطق مختلف ولسوالى سانچارک چون ده مرده، توپخانه، گوجوا، گذر و مسجد سبز آغاز یافته بود.
محمد ظاهر وحدت والی سرپل، امروز در منطقه مسجد سبز به خبرنگاران گفت که مناطق یادشده، از شام دیروز به این طرف از وجود مخالفین مسلح دولت پاکسازى شده است.
منطقه ده مرده، از حدود پنج ماه به این طرف و مناطق یادشدۀ دیگر نیز از چند روز به این طرف در تصرف مخالفین مسلح دولت قرار داشت.
والى گفت که با تحت کنترول در آمدن ده مرده، راه ولسوالى بلخاب نیز به روى ترافیک باز شد.
موصوف بدون ارایه جزئیات گفت که در این عملیات، 136 مخالف مسلح دولت کشته و زخمى شده اند.
وى گفت که در این عملیات، یازده تن از نیروهاى دولتى نیز کشته و 19 تن دیگر آنها زخمى شده اند.
جنرال مهمند کتوازی قوماندان قول اردوی 209 شاهین گفت که رهبرى عملیات طالبان در این ولسوالى را، هشت پاکستانى مربوط سازمان استخبارات آن کشور و شش تن ازبکستانى بر عهده داشتند.
به گفته او، قوماندان هاى طالبان به نام ملا جابر و قاری ذبیح الله و مولوی عبدالبصیر مسول مالی و اداری این گروه در سرپل نیز در این عملیات کشته شده اند.
بى بى مرجان یک تن از باشنده هاى منطقۀ موسوم به مسجد سبز، به آژانس خبرى پژواک گفت نیروهاى دولتى، بعد از آن این منطقه را تصرف کردند، که شمارى از باشنده هاى این محل، کشته و شمار زیاد آنها مجبور به ترک منازل شان شدند.
او افزود: «ما به همین دلیل به اشرف غنی و عبدالله راى داده بودیم، که اول مردم ما کشته شوند و باز دولت بیاید و عملیات کند؟»
همچنان یک تن از باشنده هاى این محل که خود را محمدحسین معرفى مى کرد گفت که از جمع 1500 خانواده که در این محل زندگى دارند، بیش از یک هزار خانواده، در اثر جنگ منازل شان را ترک کرده بودند.
وى از دولت خواست که براى تامین امنیت این منطقه اقدامات لازم انجام دهد؛ تا بیجاشده ها دوباره به منازل شان برگردند و دوباره در این منطقه جنگ نشود.
طالبان مسلح، در مورد اظهارات یادشدۀ مقام هاى دولتى تا حال چیزى نگفته اند؛ اما دیروز گفته بودند که حملات نیروهاى دولتى را عصر دیروز در سانچارک به عقب زده، دو تانک نیروهاى دولتى را از بین برده و در این نبرد، 25 تن از نیروهاى دولتى کشته و زخمى شده اند. آنها گفته بودند که به طالبان آسیبى نرسیده است.
قابل ذکر است که برخى مناطق ولسوالى سانچارک، هنوزهم تحت تصرف مخالفین مسلح دولت مى باشد.
مقام هاى ولایتى مى گویند که به عملیات پاکسازى در این ولسوالى ادامه مى دهند.

  پربازدید ترین