• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کرزی: با مردم آمریکا مشکلی ندارم اما با دولت آمریکا مشکل دارم

کرزی: با مردم آمریکا مشکلی ندارم اما با دولت آمریکا مشکل دارم

«حامد کرزی» رئیس جمهور سابق کشورمان در نشستی با دانشجویان در کابل با اشاره به شرایط کشور گفت که با مردم آمریکا مشکلی ندارد اما با دولت آمریکا مشکل دارد.
رئیس جمهور سابق کشورمان هفته گذشته نیز با انتقاد از آزادی عمل نظامیان آمریکایی و عدم واکنش دولت کابل تاکید کرده بود که این آزادی عمل نظامیان آمریکایی حاکمیت ملی افغانستان را بیشتر زیر سوال می‌برد.
حامد کرزی پیش از این نیز منتقد شدید عملیات‌های شبانه نیروهای آمریکایی در افغانستان بود و جنگ جاری در افغانستان را نسخه قرن 21 از بازی بزرگ واشنگتن اعلام کرده بود.
رئیس جمهور سابق کشور همچنین با حضور در دانشگاه کاتب در کابل اظهارداشت که برخی از کشورها در انتخابات افغانستان مداخله می‌کنند و جوانان کشور تلاش کنند تا اختیار سرنوشت خودشان را بدست گیرند.
وی همچنین با مطرح کردن این پرسش که چرا هزینه انتخابات افغانستان از برخی از کشورهای پرجمعیت بیشتر گفت که باید ظرفیت‌های انسانی را در کشور افزایش داد.
حامد کرزی علم و تلاش جوانان افغانستان را راه نجات کشور اعلام کرد و تاکید کرد که آینده افغانستان را باید جوانان افغان رقم بزنند.
روزنامه نیویورک تایمز چندی قبل نوشته بود که در حال حاضر حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق کشورمان با رهبران و مقامات کشورهای جهان روابط گسترده‌ای دارد و طرفداران و حامیان نزدیک کرزی نیز در تلاش هستند تا دایره نفوذ وی را در حکومت افغانستان گسترش دهند و برهمین اساس کرزی نیز ارتباطات موثری با وزرا، والیان و سفیران دارد.
در این مقاله به نقل از حامد کرزی گفته شد که خواستار رسیدن به قدرت نیست، اما با پایان دوره کاری دو ساله حکومت وحدت ملی افغانستان خواستار برگزاری لویه‌جرگه در مورد مشروعیت این حکومت است.
با پایان فرصت دو ساله حکومت وحدت ملی تعهدات رهبران این حکومت برای اصلاحات و زمینه‌سازی برای ایجاد پست نخست‌وزیری عملی نشده است و این مسئله به شدت از سوی اپوزیسیون و حامیان حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق مورد انتقاد قرار گرفته است.
با این حال بنا به گفته منابع داخلی کشور، آمریکا با طرحی جدید قصد دارد تا تعهدات توافقنامه حکومت وحدت ملی که با میانجی‌گری «جان کری» وزیر امور خارجه این کشور منعقد شد را نقض کند.

  پربازدید ترین