• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

افزایش رویدادهای ترافیکی در ولایت تخار

افزایش رویدادهای ترافیکی در ولایت تخار

برنامه زراعت و مالداری به همکاری مردم (CLAP) وزارت زراعت، آبیاری و مالداری اخیراْ ورکشاپ آموزشی را جهت بلند بردن سطح آگاهی خانواده های مذکور در ولایت لوگر دایر نموده است.
فیوزه یکی از مستفید شونده گان ورکشاپ مالداری می گوید که اکثراْ خانواده های مالدار در قریه مذکور بشمول خودش از پیشه مالداری با پرورش گاو های شیری امرار معیشت می نمایند.
وی افزود که قبلاْ در مورد شیوه های پیشرفته مالداری مانند طریقه درست تهیه خوراکه گاو، مراقبت در برابر امراض مشترک میان انسان و حیوان، نقش القاح مصنوعی در اصلاح نسل گاو، افزایش شیر، حفظالصحه گاو، دوشیدن شیر با مراعت نمودن مسایل صحی و غیره مهارت های فنی آگاهی مناسب نداشه است.
به گفته فیروزه، ا پس از اینکه صنف های آموزشی زنانه توسط برنامه انکشاف صنعت لبنیات وزارت زراعت، آبیاری ومالداری درقریه ایجاد شد، زمینه آموزش مهارت های مالداری از آموزگاران زن در قریه مساعد گردید که در بلند بردن سطح آگاهی زنان پیرامون موضوعات مذکور نقش مهم ایفا نموده است.
برنامه زراعت و مالداری به همکاری مردم در پهلوی آموزشهای مالداری بسته های شیردوشی که شامل چوکی، سطل، جالی، دستکش، ماسک وغیره می باشد را نیز به خانم های مالداری توزیع نموده است تا هنگام جمع آوری شیرطوریکه راهنمایی گردیده اند استفاده نمایند.
 با آموزش مالداری و دریافت بسته های شیروشی اکنون خانم های قریه مذکور میتوانند شیر گاو های خود را بطور مناسب جمع نمایند و به مرکز جمع آوری شیر در قریه شان انتقال دهند که قرار گفته خانم فیروزه وی روزانه به مقدار 8 لیتر شیر را به مرکزجمع آوری شیر انتقال داده از آن مبلغ 192 افغانی در روز و 5760 افغانی در ماه درامد دارد.
قابل ذکر است که برنامه زراعت و مالداری به همکاری مردم (CLAP) یکی از برنامه های انکشافی وزارت زراعت، آبیاری و مالداریست که در ولایت های کابل، پروان و لوگر عملی میگردد و توسط صنوق بین المللی کمک به انکشاف زارعتی (FADI) تمویل می گردد.

  پربازدید ترین