• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

استقبال پارلمان از توافق نامه صلح با حزب اسلامی

استقبال پارلمان از توافق نامه صلح با حزب اسلامی

به روز شنبه نمایندگان مردم در خانه ملت از توافق نامه صلح که هفته گذشته میان حکومت وحدت ملی افغانستان و حزب اسلامی حکمتیار به امضا رسید استقبال کردند و از دو طرف خواستند که مواد توافق نامه را به صورت کامل عملی سازند.
عبدالروف ابراهیمی، رییس پارلمان گفت: «امروز ما شاهد توافق نامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی استیم و این را به مردم افغانستان تبریک می‌گوییم.»
نمایندگان مردم در پارلمان، از حکومت و حزب اسلامی به خاطر گفتگو‌ها و امضاء توافق نامه صلح تقدیر نمودند.
در همین حال، نمایندگان مردم از ملت افغانستان خواستند تا از توافق نامه صلح با حزب اسلامی پشتیبانی کنند.
اعضای مجلس نمایندگان همچنان از دیگر گروه‌های مخالف مسلح نیز خواستند به پروسه صلح بپیوندند.
سرانجام پس‌از دو سال گفت‌وگوها، نماینده‌گان حکومت وحدت ملی و حزب اسلامی حکمتیار در کابل، روز پنج‌شنبه توافق‌نامۀ صلح را امضاء کردند.
امضاء توافق‌نامۀ ابتدایی صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی حکمتیار واکنش‌های گونه‌گون را در داخل کشور برانگیخته‌است. برخی‌ها در این باره خوش‌بین استند و برخی‌ها این توافق‌نامه را با دیدۀ شک می‌نگرند و آن را یک معامله می‌گویند.
یوناما با پخش یک اعلامیه گفته‌است که از تلاش‌های حکومت وحدت ملی افغانستان برای تعامل با همه گروه‌هایی که علاقه‌مند صلح هستند، حمایت می‌کند.
برعلاوه یوناما، اتحادیه اروپا و سفارت امریکا در کابل پشتیبانی شان را از توافق نامه صلح اعلام نمودند و آن را نشانی از امید برای افغان‌ها خواندند.
در همین حال، حزب همبستگی افغانستان با پیوستن گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی به‌روند صلح مخالف است.
اعضای حزب همبستگی افغانستان در یک گردهمایی اعتراض‌آمیز در کابل گفتند که گلبدین حکمتیار قاتل هزاران انسان بی‌گناه در کشور بوده‌است و مردم افغانستان نباید در این مورد خاموشی اختیار کنند.

  پربازدید ترین