• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اولین مناظره ترامپ و هیلاری کلینتون برگزار شد

اولین مناظره ترامپ و هیلاری کلینتون برگزار شد

نخستین مناظره دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ساعت 9 شب (به وقت محلی) در دانشگاه " هوفتسرا " در منطقه "لانگ آیلند" ایالت نیویورک برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری افغان ایرکا در این مناظره موضوعات مختلفی از مسایل مرتبط با سیاست داخلی و خارجی آمریکا مورد اشاره دو نامزد انتخاباتی دموکرات و جمهوریخواه قرار گرفت.
این مناظره همان طور که پیش بینی می شد به صحنه جدال لفظی دو نامزد تبدیل شد. هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در این مناظره در موضع و جایگاه حاکمیت سیاسی آمریکا پذیرا و پاسخ گوی انتقاداتی بود که پیشتر و در یک سال و نیم گذشته بارها و بارها از سوی دونالد ترامپ رقیب جمهوریخواه او مطرح شده است.
ترامپ در این مناظره بسیار تلاش کرد از موضع یک فرد اپوزیسیون و خارج از حاکمیت، سیاست های سال ها و حتی دهه های گذشته کاخ سفید و دولت آمریکا را زیر سوال ببرد و در مقابل خانم کلینتون تلاش داشت ضمن نشان دادن عدم صلاحیت سیاسی و فردی ترامپ برای احراز سمت ریاست جمهوری، به متحدان واشنگتن در سرتاسر جهان اطمینان دهد که در صورت انتخاب به ریاست جمهوری، همچنان به تعهدات و پیمان های دو جانبه امنیتی آمریکا در قبال آنها پای بند خواهد ماند.
موضوع ایران نیز یکی از اصلی ترین مسایل مورد بحث دو نامزد انتخاباتی به ویژه در نیم ساعت پایان مناظره بود.
برای نخستین بار مساله ایران از سوی خانم کلینتون و با اشاره ای گذرا در پاسخ به سوال " امنیت سایبری" آمریکا مطرح شد. خانم کلینتون ایران را در کنار روسیه و چین متهم به حمله سایبری به آمریکا کرد.
اما اشاره به ایران در سخنان دونالد ترامپ ادامه یافت و در موضوع انتقادات او از توافق هسته ای (برجام) بارها تکرار شد. ترامپ در جریان مناظره مدعی شد تحریم های فلج کننده آمریکا علیه ایران در حال کشاندن این کشور به ورطه سقوط بود که با اشتباه توافق هسته ای ، ایران از این تهدید جان سالم به در برده و حالا در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای است.
ترامپ همان گونه که در ماه های گذشته بارها از توافق هسته ای با ایران انتقاد کرده این توافق را بزرگ ترین اشتباه و بدترین توافق با یک کشور خارجی خوانده و بدون ارایه " نسخه جایگزین " و حتی اشاره به اینکه در صورت رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری ، با این توافق چه خواهد کرد؛ به طور مداوم از آن انتقاد کرد.
در نقطه مقابل خانم کلینتون با دفاع از توافق هسته ای ، گفت که تحریم های ایران از زمانی که او وزیر امور خارجه بوده است آغاز شده و او در این دوره (2009 تا 2013)  تلاتش کرده است ائتلافی با دیگر کشورها از جمله چین و روسیه برای سخت تر کردن تحریم های ایران تشکیل دهد.
هیلاری کلینتون در ادامه مدعی شد ؛ این تحریم های سخت بود که ایران را به پای میز مذاکره کشاند و در نهایت حتی بدون شلیک یک گلوله منجر به توافق هسته ای شد. او با دفاع از رویکرد دیپلماتیک دولت اوباما در قبال برنامه هسته ای ایران ، این توافق را یک دستاورد ارزنده دیپلماتیک در دولت اوباما دانست.
هیلاری کلینتون گفت که با این توافق، برنامه هسته ای ایران محدود شده و مدعی شد در حالی که پش از این توفق، ایران تنها چند هفته با ساخت سلاح هسته ای فاصله داشت، پس از این توافق امکان دسترسی به بسیاری از مراکز هسته ای این کشور برای آمریکا و جامعه جهانی مهیا شده است.
از دیگر نکاتی که نام ایران به میان آمده و درباره آن بحث و جدل صورت گرفت، اظهارات اخیر دونالد ترامپ درباره "شلیک به قایق های ایرانی در خلیج فارس" بود که خانم کلینتون این قبیل اظهارات را نشانه عدم صلاحیت او برای احراز سمت ریاست جمهوری دانست. کلینتون با اشاره به اینکه ترامپ در صدد تحمیل یک جنگ با ایران با این قبیل اظهارات و اقدامات خواهد بود او را فردی تحریک پذیر دانست و گفت ؛ او صلاحیت دسترسی به کدهای سلاح های هسته ای آمریکا را ندارد.
این مناظره 90 دقیقه ای که در نیمه دوم خود شاهد حملات لفظی و فردی دو نامزد انتخاباتی به یکدیگر بود، در نهایت با اذعان دو نامزد انتخاباتی به پذیرش نتیجه انتخابات در صورت شکست خاتمه یافت.
در این مناظره هیلاری کلینتون از لفظ " دونالد " برای خطاب قرار دادن رقیب خود استفاده می کرد در حالی که رقیب جمهوریخواه او از لفظ " خانم وزیر" استفاده می کرد.
این مناظره نخستین مناظره دو نامزد انتخاباتی بود که با مجری گری " لستر هالت " گوینده و مجری شبکه " ان بی سی" آمریکا برگزار شد. دو مناظره بعدی دو نامزد در ماه اکتبر برگزار خواهد شد.

  پربازدید ترین