• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

واکنش شدید رییس اجرایی به کرزی در واکنش به اظهارات حامیانه از طالبان

واکنش شدید رییس اجرایی به کرزی در واکنش به اظهارات حامیانه از طالبان

اظهارات اخیر حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشورمان در حمایت از گروه طالبان هم‌زمان با واکنش‌هایی که صورت گرفته، حملۀ تند لفظی رییس اجرایی حکومت وحدت ملی را نیز به آقای کرزی در پی داشت.
با آن‌که حکومت تمام گروه‌هایی را که در برابر نیروهای امنیتی می‌جنگند دشمن اعلام کرده، اخیرا حامد کرزی در گفت‌گو با بی‌بی‌سی نبرد گروه طالبان با حکومت را به نحوی توجیه مثبت و عنوان کرد که هم طالبان و هم حکومت هردو افغان هستند و طالبان نیز حق دارند در برابر حکومت بجنگند.
عبدالله عبدالله امروز چهارشنبه(7 میزان) در محفلی به مناسبت روز جهانی دست‌رسی به اطلاعات در واکنش به اظهارات کرزی گفت وقتی این فتوا را کسی می‌دهد باز بفرماید بگوید چرا به کرسی قدرت سیزده‌سال تکیه زد و این جنگ را پیش برد.
آقای عبدالله گفت در آن روزی با بم‌بارد(نیروهای خارجی) کار خودت آغاز شد از آن روز مسؤولیت این کار را قبول نمی‌کردی و مسؤولیت دولت‌داری و مردم‌دااری خارج از این مسئله است.
به گفتۀ عبدالله چنین اشخاصی باید جواب گذشته را بدهند و حکومت با دشمنی که تا به حال جنگ کرده، اگر مذاکره کند با احترام برخورد می‌کند اما آن‌که سیزده‌سال حکومت کرده اکنون جواب مادری که فرزندش از حقوق مردم دفاع می‌کند را باید بدهد.
عبدالله که حکومت کرزی را بادآورده عنوان کرد اظهارات او را ناشی از عقده‌های شخصی‌اش می‌داند:” حالا در این‌طور فضایی قرار می‌گیریم که کسانی به خاطر عقده‌های شخصی خود حد و مرزی را نمی‌شناسند”.
رییس اجرایی گفت امروز هرکسی در هر مقامی که است، هر حرف و هر کلمه و عملش می‌تواند مورد بازخواست مردم قرار گیرد و حق دست‌رسی به اطلاعات همین را به مردم افغانستان در مطابقت با قانون داده و زمان گذشته که به چشم مردم خاک پاشیده شود ویا هرچه هرکس خواست بکند، گذشته‌است.
این در حالی‌ست که حکومت افغانستان طالبان را دشمن اعالم کرده و شماری از سیاسیون و نماینده‌گان مجلس حتا خواهان بازخواست حامد کرزی در این مورد هستند.
زهیر سعادت، یکی از اعضای مجلس نماینده‌گان امروز در نشست عمومی مجلس گفت که اظهار نظرهایی که اخیرا رییس جمهور پیشین کرد حاکمیت ملی را نقض کرده و منافع ملی را زیر سوال برده‌است.
او گفت با چنین اظهارات و حمایت دهشت‌افگنی، ترور، انفجار و انتحار گسترش خواهد یافت و به دلیل این‌که مطابق قانون هیچ‌کس مصؤونیت در این زمینه ندارد، باید اظهارات حامد کرزی را جدی بگیرند و پشت این قضیه را تعقیب کنند.
آقای سعادت هم‌چنان افزود که از حامد کرزی به خاطر اظهارات خلاف منافع ملی‌اش باید بازپرس صورت گیرد که حتما فعالیت‌های پنهانی وجود دارد و نشود روزی طالبان و تروریزم به دروازه‌های کابل برسند.

  پربازدید ترین