• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس جمهور: یک میلیون مهاجر تا یک سال آینده دوباره به کشور باز می گردد

رییس جمهور: یک میلیون مهاجر تا یک سال آینده دوباره به کشور باز می گردد

محمد اشرف غنی، رییس جمهور می گوید که احتمال بازگشت نزدیک به یک میلیون مهاجر افغان به کشور تا یک سال آینده وجود دارد.
آقای غنی در دیداری که با هیات اداری و روسای کمیسیون های شورای ملی داشته، گفته است که همه روزه تقریباً 6500 مهاجر از کشورهای پاکستان و ایران به طور داوطلبانه به وطن عودت می کنند که ممکن تا سال آینده تعداد شان از یک میلیون تن بیشتر گردد.
وی بیان داشته که حکومت تلاش می کند که با توجه به امکانات دست داشته، برای عودت باعزت مهاجرین امکانات را فراهم نماید و نیازمندی های آنان را در برنامه های مهم در نظر بگیرد.
او خاطر نشان ساخته که بخاطر افزایش مهاجرین در کشور های اروپایی، آنان از جوانب مختلف زیر فشار قرار دارند و ممکن تعدادی از مهاجرین افغان از آنجا به کشور عودت نمایند.
محمد اشرف غنی گفته است که حکومت افغانستان یک تیمی را وظیفه داده است تا از طریق صحبت با اتحادیه اروپا، در مطابقت با قوانین بین المللی مهاجرت و سایر قوانین زمینه همکاری های دو جانبه را در زمینه مهاجرین فراهم سازد.
آقای غنی بیان داشته که تیم کاری حکومت افغانستان و شرکای بین المللی یک اعلامیه مشترک را ترتیب کرده اند که محتوای آن با شما شریک خواهد شد.
وی افزوده:" پاکستان از مهاجرین منحیث فشار سیاسی بالای حکومت
افغانستان استفاده می کند، اما مهاجرین افغان بخشی از وجود ما است و ما در زمینه عودت باعزت و حفاظت از حقوق آنان تلاش خواهیم کرد".
در این دیدار داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی، نیز گفته است که حکومت وحدت ملی با نظرداشت امکانات دست داشته، سهولت ها را در زمینه عودت مهاجرین و اسکان مجدد آنها فراهم می کند.
نصیر احمد اندیشه عضو تیم کاری حکومت بیان داشته که در پایان صحبت ها با اتحادیه اروپا یک اعلامیه مشترک ترتیب گردیده است و به اساس این اعلامیه، هر دو جانب متعهد گردیده اند تا در مطابقت به قوانین و نورم های پناهنده گان عمل نمایند.
فیض الله ذکی عضو دیگری تیم کاری گفته است که مهاجرین افغان که شرایط جذب را در کشور های اروپایی تکمیل نمی توانند، باید در مطابقت با قانون اساسی افغانستان و قوانین اتحادیه اروپا و مهاجرت بین المللی در حصه آنها تصمیم گرفته شود.
همچنان داکتر عالمه عضو تیم کاری، بیان داشته که مهاجرین افغان که بر اساس قوانین بین المللی قبول نمی شوند، پس به طور مصئون، تدریجی و باعزت دوباره به کشورشان عودت کنند.
عبدالرووف ابراهیمی ؛ رییس مجلس نمایندگان نیز در این دیدار، اظهار داشته که با توجه به مشکلات افغانستان و شرکای بین المللی، باید موضوع مهاجرین به صورت درست مدیریت گردد.
آقای ابراهیمی افزوده که در رابطه به موضوع مهاجرین، وزرای امور خارجه، عودت مهاجرین و تیم کاری موظف، در تالار شورای ملی به نماینده گان مردم وضاحت بدهند.
در اخیر این دیدار فضل هادی مسلمیار ؛ رییس مجلس سنا از ابتکار رئیس جمهور در ایجاد همکاری و هماهنگی میان قوه های سه گانه کشور قدردانی کرده، گفته است که اعلامیه مشترک در زمینه مهاجرین صلاحیت و مسئولیت حکومت است و مجلس سنا از آن حمایت می کند.

  پربازدید ترین