• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عطا محمد نور: نگذارید اولین انتقال مسالمت آمیز قدرت را جعل کنند

عطا محمد نور: نگذارید اولین انتقال مسالمت آمیز قدرت را جعل کنند

از پنجمین سالروز شهادت استاد برهان‌الدین ربانی رییس جمهور پیشین دیروز (جمعه) طی مراسم ویژه در کابل بزرگ‌داشت به عمل آمد.
در این مراسم که در تالار لویه جرگه برگزار شده بود، صدها تن از شخصیت‌های سیاسی و شهروندان کشور اشتراک کرده بودند.
در آغاز، عبدالله عبدالله رییس اجرایی استاد شهید را نمادی از رهبری” خرد”‌ تقوی و تواضع خواند و راه استاد را که راه عزت و سربلندی این سرزمین است مستدام و راه تمام مجاهدان این سرزمین دانست.
او در بخش‌های دیگر از صحبت‌‌های خویش از منسوبان قوای مسلح در جنگ علیه طالبان و تروریزم به قوت حمایت کرد و آنان‌را مجاهدان و قهرمانان واقعی و پیروان راه استاد و قهرمان ملی کشور دانست.
آقای عبدالله در بخش دیگر از صحبت‌های خود با استقبال از صلح با حزب اسلامی به رهبری آقای حکمتیار از دیگر مخالفان حکومت نیز خواست تا با ترک خشونت‌ محکوم کردن تروریزم و پذیرفتن قانون اساسی و احترام به دستاوردهای بزرگ سالیان پسین به جنگ پایان دهند و به حکومت بپیوندند.
سپس، استاد عبدرب الرسول سیاف رهبر جهادى و رییس شوراى حراست و ثبات، از مردم خواست تا از تعصبات قومى، زبانى و سمتى خوددارى کنند.
استاد سیاف افزود که برهان الدین ربانى یک دعوتگر مجاهد و استاد بود و بسیار مظلومانه به شهادت رسید. او از کسانی که مجاهدین را توهین می‌کنند انتقاد کرد و گفت: شماری‌ها در رسانه‌ها، افراد غیر مجاهد را با مجاهد برابر می‌دانند، آنها خلاف حکم خداوند(ج) عمل می‌کنند؛ مجاهد و غیر مجاهد هیچ وقت برابر نیستند. کسانی که مجاهد و غیرمجاهد را یکی می‌داند، در برابر حکم خداوند قرار می‌گیرند.
استاد سیاف بیان داشت: یک تعداد مردمِ “بی‌انصاف و نامرد و بی‌غیرت” طالبان و تروریستان را با مجاهدین یکی می‌دانند که به باور من، آن‌ها جفاکار و خیانت‌کار هستند.
استاد سیاف افزود: ما فاتحین هستیم، نه ناقضین، آزادگران هستیم، نه ویران‌گران، جنایتی از این بزرگ‌تر نیست که کسی را در خانه‌اش به شهادت می‌رسانید، استاد ربانی و قهرمان ملی شهید احمدشاه مسعود و استاد صبور فرید و دیگران در خانۀ‌شان به شهادت رسیدند.
استاد سیاف خطاب به حکومت گفت: اجازه ندهید کسی به تاریخ و فرهنگ ما ضربه بزنند، اگر از تاریخ کشور مجاهدین را حذف کنیم، هیچ‌چیزی در این تاریخ باقی نمی‌ماند.
استاد سیاف گفت نضهت اسلامى در پاکستان ایجاد نشده و ساخت پاکستان نیست؛ حرکت خود افغان‌ها بود، پاکستان از نام مشاهیر و مجاهدین افغانستان استفاده کرده، میزاییل‌هاى خود را به این نام‌ها مسما کرده است.
استاد سیاف، از حکومت خواست تا به نیروهاى ملى رسیدگى کند، ملت را در پشت نیروهاى امنیتى ایستاد کند؛ این قدر شهامت که نیروهاى ملى امروز نشان می‌دهند، در تاریخ نبوده است. نیروهاى امنیتى ما تنها حس وطندوستى ندارند و براى معاش وظیفه انجام نمی‌دهند؛ آنان حسن دین، ایمان و عقیده دارند.
او مردم را به وحدت دعوت کرد و گفت: کشور پارچه پارچه است، اگر وحدت از بین برود، نه پشتون، نه تاجیک، نه هزاره و نه هم ازبیک خواهد ماند.
در این مراسم، عطا محمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان و والی بلخ گفت: برای اولین‌بار در تاریخ افغانستان کسی که سال‌ها دره‌به‌دره و کوه‌به‌کوه با دشمن جنگید و کشور را به دشمن تسلیم نکرد و آن را به‌صورت مدنی و مسالمت‌آمیز به مردم افغانستان تسلیم کرد، شهید صلح استاد برهان‌الدین ربانی بود.
او خطاب به جوانان گفت که اجازه ندهید کسی تاریخ را جعل کند و این رویداد را نادیده بگیرد.
آقای نور در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: روزی حامد کرزی برایم گفت بیا یک تیم تازه‌یی را ایجاد کنیم و به صورت مشترک کار کنیم؛ اما من برایش گفتم که باید از استاد ربانی اجازه بگیرم.
او اضافه کرد: وقتی این درخواست آقای کرزی را رد کردم، او در پشتم زد و گفت که استاد عطا‍! مرد خوب استی!
آقای نور افزود: من مسوولیت دارم تا این گفتۀ استاد شهید را عملی سازم و با شرایط جامعه وفق دهم که می‌گفت: ما و شما جهاد و مقاومت کردیم و حکومت تازه را ایجاد ساختیم، حالا باید زمینه را فراهم سازیم تا نسل جوان با اندیشۀ و ظرفیت نو حکومت را به دست گیرند و ما به عنوان مشوره دهندۀ‌شان در کنارشان باشیم.
استاد عطا محمد نور در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: آن‌هایی که از وجود خارجی‌ها در کشور انتقاد می‌کنند، باید بدانند که جنگ و تفرقه و نبود وحدت در کشور یگانه دلیل بودن خارجی‌ها در کشور است، اگر وحدت به میان آید، خارجی‌ها هم می‌روند.
او گفت: یکی از راه‌های امنیت و صلح، تقسیم عادلانۀ منابع قدرت، تأمین عدالت سیاسی و اجتماعی در کشور است، باید همۀ مردم خود را در آینۀ قدرت و حکومت ببینند تا وحدت تأمین شود.
در هیمن حال، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور خطاب به شهروندان کشور که در تالار لویه جرگه برای گرامی‌داشت از پنجمین سال‌روز شهادت پروفیسور استاد ربانی آمده بودند، گفت: تا دیروز که حکمتیار را برادر خطاب می‌کردم، قهر می‌شدید، روزی می‌آید که حکومت ما با تحریک طالبان نیز به مذاکره خواهد نشست.
آقای کرزی گفت: کشور ما به حالتی رسیده است که یک تعداد به نام طالب ما را که در نظام و زیر چتر نظام هستیم، کافر می‌خوانند و حکم قتل‌مان را صادر می‌کنند، در سویی دیگر، تعدادی از ما آن‌ها را غلام پاکستان و ضد صلح می‌خوانیم و این‌گونه یک‌دیگر را می‌کشیم.
او گفت: دیروز طالب را برادر خواندم شما خفه شدید، اما امروز حزب اسلامی را برادر گفتیم و وارد نظام کردیم، فردا طالبان را نیز وارد نظام خواهیم کرد. کشورهای بیرونی به‌شدت در پی تفرقه اندازی است.
حامد کرزی با انتقاد از حملات هوایی نیروهای خارجی گفت که اگر روزی در برابر حملات شوروی می‌جنگیدیم؛ چرا امروز در برابر حملات هوایی امریکا نجنگیم. زیر هر دو تجاوز محسوب می‌شود.
صلاح الدین ربانی رییس حزب حمیعت اسلامی و وزیر خارجه افغانستان در این محفل گفت: استاد شهید برای اولین بار قدرت را به شکل دیموکراتیک به شخص دوم انتقال داد.
آقای ربانی با بیان این‌که پرونده استاد شهید برای جمیعت اسلامی نامعلوم است از نهادهای عدلی و قضایی خواست که تا این پرونده را به شکل همه جانبه بررسی کند. او تأکید کرد که برخوردهای گنگ با پرونده‌ ترورهای زنجیره‌یی، برای مردم قابل قبول نخواهد بود.
آقای ربانی گفت: دلیل این‌که ما از پروسه صلح استقبال می‌کنیم روشن است و یکی از اهداف بزرگ رهبر شهید برقراری صلح در کشور بود. امیدواریم که قرارداد صلح با حزب اسلامی راه‌های گفت‌و گو را با سایر گروه مخالف آماده کند.
همچنان، در این مراسم پیام جنرال عبدالرسید دوستم معاون اول ریاست جمهوری بیان شد که در این پیام از استاد ربانی به عنوان رهبر محبوب و دارای صلابت یاد شده بود و در قسمتی از این پیام آمده بود که برخی افراد با استفاده از نام جنبش و جمیعت در تلاش تفرقه انداختن میان این دو حزب هستند.
در این پیام یاد آوری شده بود که جنگ‌هایی در گذشته میان این تنظیم‌ها اتفاق افتاده که نادرست بوده است.
شعار مرگ به کرزی!
از سویی هم، در جریان سخنرانی استاد عبدالرب رسول سیاف در این مراسم، از میان خیمه برخی افراد شعار مرگ به طالبان و مرگ به کرزی را بلند کردند.
این شعار از طرف برخی‌ دیگر در داخل خیمه لوبه جرگه حمایت شده و جریان سخنرانی برای چند دقیقه متوقف شد. در این وقت حامدکرزی برای چند ثانیه در پشت تربیون آمده گفت که این توطیه خارجی است و از مردم خواست که به سخنان استاد سیاف گوش‌دهند.
لحظات بعد که نوبت سخنرانی برای آقای کرزی رسید، او گفت که با برادر خواندن طالبان شماری از افراد از او خفه شده‌اند. او گفت که اگر دیروز حزب اسلامی را برادر می‌حواندم از من خفه می‌شدید؛ اما امروز دولت با حزب اسلامی وارد مذاکره شد. روزی دولت با تحریک طالبان نیز وارد گفت‌و گو خواهد شد.
او گفت که خارجی‌ها در تفرقه اندازی میان مردم افغانستان به شدت کار می‌کنند.
آقای کرزی در اخیرین لحظات سخنرانی فردی را دعوت به آغوش کشی کرد که شعار مرگ به کرزی را بلند کرده بود.
این واکنش‌ها در حالی بیان شد که چند پیش حامدکرزی رییس جمهور پیشین در مصاحبه با تلویزون بی بی سی طالبان را برادر خوانده گفته بود که اگر گروه طالبان یک ساحه یا یک ولایت را می‌گیرند، ما حق جنگ را با آنان نداریم. این سخنان کرزی با واکنش‌های تند را در رسانه‌ها به دنبال داشت.

  پربازدید ترین