• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

قاتلی که ناجی صلح شد!

قاتلی که ناجی صلح شد!

چهره جهادی منفور البته در گذشته و صلح جوی امروز، با امضای توافقنامه صلح تبدیل به ناجی صلحی شده است که برای ثبات افغانستان از طالبان خواست تا به روند صلح بپیوندند  
گلبدین حکمتیار که به دلیل تحریم ها نمی توانست به کابل سفر کند، در ویدیو کنفرانسی با وعده دادن پایان جنگ در کشور از طالبان خواست که به روند صلح بپیوندد.
این رهبر همیشه مخالف که در درگیری های دهه هفتاد، کابل را به خون کشید و دلیل وحشت میلیون ها افغانستانی است، اکنون خود ناجی صلح برای افغانستان شده است.
رهبر یکی از چهار گروه مسلح مخالف که از پاکستان دست به ناامنی در کشور می زد، اکنون نیز با حمایت همه جانبه این کشور وارد بدنه کشور شده است.
حال که این موافقتنامه به امضا رسیده است باید در آینده ای نزدیک شاهد حضور نیروهای حزب اسلامی افغانستان در دولت و نهادهای مهم کشور باشیم تا مانند جنگسالاران دیگر در حکومت، پس از گذشت مدتی تبدیل به یک سیاستمدار و قانوگذار شود.
این چهره جهادی منفور البته در گذشته و صلح جویی امروز، بهترین مهره ای رو شده پاکستان است و همچنان که قرار است نقش بازدارنده نفوذ هند را اجرا کند به دنبال بازگرداند قدرت گذشته خود خواهد بود.
حکمتیار که با سیاست جاه طلبی خود نتوانست طی دهه های گذشته یکی از قدرت های بزرگ باشد اکنون از هیچ، می تواند به یک سیاستمدار تبدیل شود که اولین گام آن امضای توافقنامه صلح با حکومت وحدت ملی است.
حال، چه به روز مردم افغانستان می آید؟ و اگر روزی یکی از قربانیان و بازماندگان در راکت باران حکمتیار بخواهد به دنبال محاکمه باشد باید به کدام دولت و دادگاه برود؟
و همچنان که رییس اجرایی گفته است:"در این توافقنامه هیچ حقی از مردم پایمال نمی شود"، فراهم کردن امکانات آسایش فردی که هزاران تن از مردم را به خاک و خون کشید و هموار کردن زمینه وردش به دولت، پایمال کردن حق نیست؟
در این میان، اشرف غنی با امضای این توافقنامه به هدف قوم گرایی خود نزدیک تر شده است و نشان داد که برای رسیدن به اهدافش از هیچ کاری دریغ نمی کند.
از سوی دیگر، مانند دیگر جنگسالارانی که با ورود به قدرت، با فراموش کردن گذشته تاریک خود، دارای مقبولیت اجتماعی و سیاسی شدند، ورود حکمتیار نیز دور از انتظار نبوده است.
نام گلبدین حکمتیار جز فهرست سیاه سازمان ملل است، واشنگتن آن را تروریست خطرناک جهان معرفی و اخیرا نیز یک رونامه غربی وی را "قصاب کابل" خطاب کرده است، با این وجود دولت غنی نمی تواند بدون حمایت امریکا هیچ توافقنامه ای را با این رهبر جهادی به امضا برساند و همان گونه که حکمتیار در حمیات امریکا و پاکستان پای توافقنامه را امضا کرد، مردم افغانستان باری دیگر در توطئه دولت و سیاست پشت پرده واشنگتن و اسلام آباد مغلوب شدند.
تمامی سیاست مدارانی که با حمایت از این توافقنامه، آن را برای آینده افغانستان حیاتی می دانند به این حقیقت نیز اشراف دارند که حکمیتار تنها فردی است که هیچ گاه در پی صلح در افغانستان نبوده است و سیاست وی همان تفرقه است.

  پربازدید ترین