• چهار شنبه, 29 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حاجی محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرائیه: باید هوشیار باشیم

حاجی محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرائیه: باید هوشیار باشیم

حاجی محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی گفت:مجاهدین افغانستان از خود هدف و آرمانی داشتند که برای آن تا پای جان ایستادگی کردند.
مراسم بزرگداشت پنجمین سالگرد شهادت برهان الدین ربانی، رهبر جهاد و مقاومت و رییس شورای عالی صلح در خیمه لویه جرگه تجلیل به عمل آورده شد.
حاجی محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی در ابتدا گفت:
مجاهدین کسانی هستند که همواره قربانی می دهند، اما این قربانی ها برای هدف و آرمان بزرگی می باشد که اسلام است.
محقق یاد آور شد: پیامبر بزرگوار اسلام(ص) یک هزار و چهار صد سال پیش درمیان تاریکی ها و گمراهی ها، نفاق ها و جنگ ها ،درخشید و با مطرح کردن کلمه توحید در میان مردم جزیرۀ العرب و بیرون از آن، در مدت زمان بسیار کوتاه توده های میلیونی انسان را به پای بیرق اسلام جمع کرد وهمگی را به سوی عدالت و برابری دعوت نمود.
به گفته آقای محقق پیامبر(ص) در دوران خودش به صداقت و پاکیزگی درخشید و دوره او تمام شد و بعد از آن ستارگان آسمان اسلام هرکدام به نوبه خود کاری کردند و در گسترش دین حنیف کوشیدند.
اما به گفته وی،بعد از چند صدسالی که اسلام گسترش پیدا کرد و در سراسر اروپا،توسعه پیدا کرد یکبار دچار انحطاط و سقوط شد و تا چند صد سال دیگر صدا ها درگلو خفه شد.
اما از یکصد سال به این سو باز اسلام وارد تاریخ سیاسی جهان شد و بیدارگران و شخصیت های بزرگ توانستند مکتب اسلام را به عنوان مکتب نجات بخش باردیگر درسطح دنیا مطرح کند.
حاجی محمد محقق افزود:درکشور اسلامی افغانستان هم از این قرن به بعد حداقل سرداران اسلام این کشور را به عنوان یک نمونه ی از کشورهای اسلامی معرفی کردند که در آن همیشه ندای کلمه توحید بلند است.
محقق از شخصیت جهادی شهید سید اسماعیل بلخی سخن گفت:از جمله بیدارگران اسلام شهید سید اسماعیل بلخی بود که تلاش می کرد تا بیرق اسلام را در این سرزمین بلند کند و دراین راه چهارده سال و هفت ماه در زندان رفت و روزی که آزاد هم شد برای آزادی و اسلام حرف زد تا اینکه صدایش خاموش شد.
به باور وی دوران جهاد افغانستان و حرکت های انقلابی، درحقیقت منشا می گیرد از همین نهضت سید اسماعیل بلخی که بیش از سه دهه است مردم در راه این تفکر و برای آزادی وطن قربانی می دهند.
به گفته آقای محقق، امروزه خیلی ها به این باورهستند که بعد از پیروزی جهاد مقدس مجاهدین بین خود اختلافاتی داشتند و افغانستان را به بحران بردند، اما باید گفت که پشت همه این نابسامانی ها دشمنانی بود که نمی گذاشتند، سرزمین اسلام به عنوان یک قدرت ظهور کند .
محقق در پایان سخنان خودش تاکید کرد و گفت:ممکن است مجاهدین خطا کرده باشد، اما بعد ازاین باید هوشیار باشیم که دشمن درکمین است، ما باید به اسلام فکر کنیم نه به اشتباه چند تا مجاهد.
 عطا محمد نور والی بلخ نیز در سخنان خود از نسل جوان کشور خواست تا متوجه باشند که کسی تاریخ افغانستان را دست نزند و افتخارات کشور را کمرنگ نکنند.
او همچنان تاکید کرد که در طول تاریخ افغانستان برای اولین بار انتقال قدرت به صورت مسالمت آمیز توسط استاد شهید برهان الدین ربانی صورت گرفت و این جزء نقطه درخشان تاریخ کشور است که نباید فراموش شود.
عطا محمد نور افزود: با وجود اینکه چندین سال جنگ بالای ما تحمیل شد، لازم است که امروز نشان بدهیم که مردم افغانستان مرد صلح نیز هستند.
عطا نور تاکید کرد: نا گفته نباید گذاشت که تمام این زحمات و خون ریختنها درافغانستان یک ارزش است و میراثی است که ما من حیث یک مکتب اندیشه میراث دار آن هستیم و باید از آن مواظبت کنیم.

  پربازدید ترین