• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غنی و عبدالله طور جداگانه به بروکسل می‌روند

غنی و عبدالله طور جداگانه به بروکسل می‌روند

نشست سه روزه بروکسل در مورد افغانستان پس فردا در بلژیک مرکز بروکسل آغاز به کار می‌کند.
قرار است اشرف غنی رئیس جمهور و دکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت در این نشست اشتراک کنند، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که اشرف غنی فردا از کابل و دکتر عبدالله ازدهلی جانب بروکسل سفر خواهند داشت.
برخی آگاهان امور به این باور اند که این دو مقام حکومت به منظور اختلافاتی که دارند در یک پرواز به بروکسل نمی روند، اما ارگ و قصر سپیدار در این مورد چیزی نمی گویند.
نشست بروکسل برای افغانستان روی سه نکته تمرکز دارد.
نکته اول؛ وعده های مالی جهانی: اجلاس بروکسل در اصل یک کنفرانس وعده سپاری به دولت افغانستان است.
در این جلسه جامعه جهانی تخمیناً ۱۲ میلیارد دلار را برای چهار سال آینده برای برنامه‌های انکشافی به افغانستان وعده خواهد کرد. رایزنی های ابتدایی نشان می دهد که امریکا ۴ میلیارد، اروپا ۴ میلیارد، بانک جهانی و انکشاف آسیایی 1.5 میلیارد و بقیه را کشور هایی چون جاپان، هند، چین و سایر کمک کنندگان کوچکتر وعده خواهند سپرد.
نکته دوم؛ برنامه‌های دولت افغانستان است؛ دولت با حد اقل چهار برنامه اولویت ملی در عرصه بهبود زیربناها، عرضه خدمات اساسی، توسعه شهری و توانمندسازی اقتصادی زنان به کنفرانس بروکسل می رود.
همچنان، دولت تلاش خواهد کرد تا اکثر کمک های بین المللی از طریق بودجه ملی افغانستان به مصرف رسد. این کار دولت را قادر خواهد ساخت تا بودجه ملی را به ابزار پالیسی عامه تبدیل کند.
نکته سوم؛ روند عمومی است: کنفرانس بروکسل یک مجلس مهم است که در آن نمایندگان بالارتبه صد کشور و سازمان های فرادولتی شرکت خواهند کرد. ولی مجلسی است که جز یک فرایند بزرگ است.
از اینرو، بزرگترین هدف کنفرانس بروکسل نوعی تقویت اعتماد و همکاری ها میان مردم و دولت افغانستان و جامعه جهانی است. آنچه مهمتر از کنفرانس بروکسل است، برنامه ها و میکانیزم هایست که بعد از آن توسط جامعه جهانی و نهاد های گوناگون سکتوری دولت افغانستان و جامعه مدنی تطبیق می شوند.
آرمان ملی نوشت: در کنفرانس بروکسل در این موارد صحبت های خواهد شد ولی ناممکن است که در تمام موارد طرفین به توافق برسند.

  پربازدید ترین