• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی به وضعیت امنیتی قندوز، هلمند و ارزگان شدند

نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی به وضعیت امنیتی قندوز، هلمند و ارزگان شدند

سناتوران در مجلس سنا از وضعیت بد امنیتی کشور به ویژه در قندوز، هلمند و ارزگان ابراز نگرانی کردند و از نهادهای امنیتی کشور خواستند که به این وضعیت رسیدگی کنند.
اعضای مجلس سنا در نشست امروز سه شنبه(13میزان) گفتند که طالبان در شهر قندوز در خانه های مردم جا گرفته اند و اگر نیروهای امنیتی دقت بیشتری برای پاکسازی شهر به خرج ندهند، احتمال دارد تلفات مردم ملکی نیز بالا برود.
عبدالله قرلق منشی مجلس سنا در مورد جنگ قندوز گفت: "افراد وابسته به گروه طالبان در برخی مناطق شهر قندوز در خانه های مردم جا گرفته اند و شماری از مردم نیز در این نبرد کشته و زخمی شده اند".
آقای قرلق افزود، با آنکه نیروهای امنیتی در برابر تهاجم طالبان بر شهر قندوز مقاومت می کنند و در بسیاری نقاط شهر به دست آوردهای نایل آمده اند؛ اما پاکسازی شهر به دلیل جا گرفتن طالبان در خانه های مردم سخت تر شده و اگر توجه جدی نشود، مردم آسیب بیشتری را متحمل خواهند شد.
به گفته وی، سیستم آب رسانی و برق برخی نقاط شهر قندوز نیز قطع شده است.
فضل هادی مسلم یار رییس مجلس سنا وضعیت شهر قندوز را بد توصیف کرد و گفت در تماس که با برخی مسوولان امنیتی قندوز داشته، مشخص شده که حوزه اول و دوم امنیتی شهر قندوز نسبت غفلت مسوولان امنیتی به دست طالبان افتاده است.
آقای مسلم یار ابراز امیدواری کرد که نیروهای امنیتی هرچه زود تر بتوانند شهرقندوز را از وجود طالبان پاکسازی کنند.
افضل شامل، دیگر عضو مجلس سنا تمامی عوامل نا امنی ها در شهر قندوز را بی بندوباری های فرماندهان خیزش های مردمی و ضعف استخباراتی عنوان کرد و افزود، کسانی که به نام خیزش های مردمی اسلحه برداشته اند پیش از این نیز در زورگویی و آزار مردم دست داشتند.
طالبان صبح دیروز بار دیگر از چند استقامت بالای شهر قندوز حمله کرده و وارد بخش های این شهر شدند.
اما، صبح امروز نیروهای امنیتی اعلام کردند که بسیاری از نقاط شهر از وجود طالبان پاکسازی شده و فقط در برخی نقاط شهر جنگ های کوچه به کوچه ادامه دارد.
از سوی هم، نمایندگان هلمند نیز از جنگ شدید در این ولایت ابراز نگرانی کردند.
محمد هاشم الکوزی با انتقاد تند از بی توجهی حکومت در تامین امنیت هلمند، گفت که پس از سقوط ولسوالی ناوه، ولسوالی خانشین این ولایت نیز شب گذشته به دست طالبان سقوط کرده است.
آقای الکوزی افزود: "یک عامل تشدید نا آرامی ها در هلمند خود رییس جمهور است، آقای غنی با تقرری های خود رای مردم را از خود دور کرده و کشور به این حالت رسیده است".
این عضو مجلس سنا هشدار داد تا زمانی که رییس جمهور به خواست مردم توجه نکند، کشتار مردم و به ویژه سربازان نیروهای امنیتی به همین گونه ادامه خواهد یافت و مردم با دولت همکاری نخواهند کرد.
شیرمحمد آخندزاده دیگر سناتور هلمند نیز گفت: "در چند روز گذشته ولایت هلمند در بد ترین حالت خود قرار گرفته و قرار گزارش ها استخبارات پاکستان بر طالبانی که در داخل پاکستان زندگی می کنند دستور داده است که همه به هلمند بروند و علیه دولت افغانستان جنگ کنند".
آخندزاده افزود که اگر دولت به هلمند توجه نکند فاجعه انسانی در این ولایت رخ خواهد داد.
از سوی دیگر، محمد حنیف حنفی نماینده مردم ارزگان در مجلس سنا، وضعیت این ولایت را نگران کننده خواند و تاکید ورزید که حوادث قندوز، هلمند و فراه، ناامنی ها در ارزگان را تحت شعاع خود قرار داده است.
آقای حنفی افزود که افراد وابسته به طالبان در داخل شهر ترینکوت و در اطراف ساختمان های ولایت و فرماندهی پولیس این ولایت جا گرفته اند و با نیروهای امنیتی نبرد می کنند.
این عضو مجلس سنا تاکید ورزید، مسولانی که در این شهر با طالبان معامله کرده اند باید زیر پیگرد قانون قرار گیرند.
چندی پیش یک مقام بلند پایه ارتش در ارزگان ادعا کرد که پولیس در این ولایت بیش از 8 پاسگاه خود را به طالبان واگذار کرده است.

  پربازدید ترین