• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اشرف غنی در بروکسل: زنان افغان اکتون میتوانند به نمایندگى خود صحبت کنند

اشرف غنی در بروکسل: زنان افغان اکتون میتوانند به نمایندگى خود صحبت کنند

رییس جمهور غنی در شهر بروکسل در نشست با نام «زنان توانمند و افغانستان آباد» حضور یافت و گفت که زنان افغان به خیرات نیاز ندارند، زیرا خیرات آنها را توانمند نمی‌سازد، اما دسترسی تولیدات و محصولات آنها به مارکیت می‌تواند آنان را توانمند سازد.
رئیس جمهور غنی گفت: زنان افغان اکنون می توانند به نمایندگی از خود با وضاحت، با یک دیدگاه و تعهد صحبت کنند.
وی افزود: «ما باید به طور بنیادی در مورد دسترسی تولیدات زنان به بازارها فکر کنیم.»
ریس جمهور غنی در رابطه به دست‌آوردها و چالش‌های زنان افغانستان صحبت کرده، گفت: «زنان افغان از وابستگی به نان‌آوران خانواده‌های شان مبدل شده‌اند و من شجاعت آنها را می‌ستایم.»
رییس جمهور غنی هم‌چنان گفت که ما باید کوشش‌های خود را به توانمندی واقعی میلیون‌ها دختر که ضرورت به فرصت مشابه با پسران دارند، اندازی‌گیری کنیم زیرا این موضوع کشور ما را به رفاه و آبادانی می‌رساند.
اشرف غنی با اشاره به تعلیم زنان گفت که از لحاظ کمیت، سیستم تعلیمی ما بهبود قابل ملاحظه یافته، اما از نگاه کیفیت، پیشرفت خوبی نکرده است.
رییس جمهور نیز گفت: «در مورد اینکه چرا دختران در یک سن خاص به مکتب می‌روند و بعداا به‌گونه سیستماتیک از تعلیم باز می‌مانند، توجه جدی صورت نگرفته است.» وی تاکید کرد که راه‌های انکشاف و پیشرفت زنان که مسدود شده‌اند، باید بازگشایی شوند.
رییس جمهور غنی در ادامه صحبت‌هایش در مورد زنان گفت: «زنان، محافظ ارزش‌های دموکراتیک خواهند بود و آنها دست‌آوردهای خود را حراست خواهند کرد، آن را گسترش خواهند داد و به عقب برنخواهند گشت.»
قرار است که امروز چهارشنبه 14 میزان کنفرانس بروکسل برگزار شود. در این کنفرانس جامعه جهانی پشتیبانی مالی و سیاسی شان از افغانستان اعلان خواهد کرد.
در این کنفرانس از افغانستان رییس جمورغنی، عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور، صلاح‌ا‌لدین ربانی وزیر امور خارجه، اکلیل حکیمی وزیر مالیه، نسرین اوریاخیل وزیر کار و امور اجتماعی، دلبر نظری وزیر امور زنان، سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر و برخی مقامات حکومتی حضور دارند.

  پربازدید ترین