• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ربانى در نشست بروکسل: افغانستان به سوى یک آیندۀ درخشان در حرکت است

ربانى در نشست بروکسل: افغانستان به سوى یک آیندۀ درخشان در حرکت است

وزیر خارجۀ افغانستان، از پیشرفت هاى کشور در نشست بروکسل سخن گفت و اتحادیۀ اروپا اعلام کرد که جامعه جهانی برای ادامۀ کمک به برنامه های انکشافی و اقتصادی افغانستان، تا سال 2020 متعهد می باشد.  
نشست بروکسل، روز گذشته به ریاست مشترک اتحادیۀ اروپا و افغانستان، با اشتراک وزراى خارجه هفتاد کشور و مقام هاى 30 موسسۀ بین المللى، در بلجیم آغاز شده است.
صلاح الدین ربانى وزیر امور خارجه کشور؛ در سخنان افتتاحیه دومین روز کنفرانس بروکسل که تحت نام مشارکت برای رفاه و خوشبختی افغانستان، در پایتخت بلجیم تدویر شده، گفت که ملت افغانستان از همکارى هاى همکاران بین المللى شان سپاسگزار هستند.
وى افزود که افغانستان، در راه خوب به سوى یک آیندۀ درخشان درحرکت است و براى تطبیق برنامه هاى خود موفقانه پیش مى رود.
موصوف گفت که تعداد شاگردان مکاتب در افغانستان، نسبت به سال 2001 از 900 هزار به 9 میلیون تن به شمول دختران رسیده و در حال حاضر، زنان در تمام عرصه ها کار مى کنند؛ درکابینه چهار وزیر زن است و به همین ترتیب در تمام عرصه هاى سیاسى، اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى، مصروف کار اند.
 وى افزود که جمع آورى عواید، مبارزه با فساد ادارى، و اتصال افغانستان با سازمان هاى تجارتى نیز از دستاوردهاى حکومت است.
به گفته موصوف، انتظار مى رود که عواید حکومت افغانستان، امسال نسبت به سال گذشته 32 درصد افزایش یابد.
وزیر خارجه، ایجاد مرکز عدلى و قضایى علیه فساد ادارى، و تصویب قانون جدید انتخابات را نیز از دستاوردهاى حکومت خوانده گفت که انتخابات آینده، به صورت شفاف برگزار خواهد شد.
 به گفته او، سطح مرگ و میر اطفال کاهش یافته و خدمات صحى نیز درکُل در حال بهبود مى باشد.
 ربانى، امضاى تفاهمنامۀ صلح با حزب اسلامى به رهبرى گلبدین حکمتیار را یک دستاورد خواند و گفت که این پروسه، با سایر گروه هایى که طرفدار صلح اند ادامه دارد.
به گفته او، این کنفرانس براى افغانستان و براى حفظ دستاوردهاى حکومت در سال هاى آینده، خیلى مهم است و حکومت افغانستان آرزو دارد که تعهدات خوبى با افغانستان از سوى جامعه بین المللى صورت گیرد.
مقام هاى افغان گفته اند انتظار دارند که جامعۀ جهانى در نشست بروکسل، تا چهار سال آینده متعهد به بیش از 3.5 میلیارد دالر کمک سالانه به افغانستان شوند.
خانم موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، در نشست امروز گفت که افغانستان امروز با 15 سال قبل، قابل مقایسه نیست و تغییرات بنیادی در این کشور به میان آمده است.
موصوف افزود: «ما امروز اینجا گردهم آمده ایم که یک بار دیگر، پیمان خود را برای حمایت از برنامه های اقتصادی و انکشافی افغانستان تجدید نماییم.»
به گفته وی، در افغانستان زمانی تغییر به عمل می آید که کشورها و سازمان های بین المللی، در کنار این کشور قرار داشته باشند.
او گفت که کشورهای جهان، یکبار دیگر تعهد می نمایند که تا سال 2020 برنامه انکشافی و اقتصادی افغانستان را که منتج به صلح و ثبات در منطقه می شود، حمایت کنند؛ زیرا این مسئله ابعاد منطقوی نیز دارد؛ چون افغانستان در قلب آسیا موقعیت دارد و می تواند نقطۀ اتصال جهان باشد.
موصوف با اشاره به تجربۀ انتقال عملی قدرت در افغانستان؛ امضای موافقتنامه صلح دولت با حزب اسلامی افغانستان را یک گام مثبت در راستای ثبات افغانستان و سوق این کشور به صلح دانست.
موگرینی همچنان تصریح نمود که از اثر سعی و تلاش حکومت افغانستان و همکاری جامعۀ جهانی، عاید ناخالص ملی افغانستان بالا رفته، مرگ و میر مادران و اطفال کاهش پیدا کرده و شمار شاگردانی که در سال 2001 به 900 هزار تن می رسید، امروز به 9 میلیون تن رسیده که بیش از 40 درصد آن را دختران تشکیل می دهند.
او گفت که در سال 2001 رقم  مرگ و میر کودکان، در میان هر چهار کودک یک کودک بود؛ اما اکنون از هر ده کودک یک کودک مى میرد.
وى افزود که به کارهاى بیشتر در همکارى با جامعه جهانى، در افغانستان نیاز مى باشد.
بعد از ظهر دیروز، یک سند بین افغانستان و اتحادیۀ اروپا در بلجیم به امضا رسید که طبق آن، اتحادیۀ اروپا 200 میلیون یورو در چوکات دولت سازى، براى حمایت از روند اصلاحات در افغانستان کمک مى کند.

  پربازدید ترین