• چهار شنبه, 19 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بیش از 15 میلیارد دالر؛ دستاورد افغانستان در نشست بروکسل

بیش از 15 میلیارد دالر؛ دستاورد افغانستان در نشست بروکسل

روز دوم نشست بروکسل با شعار «مشارکت برای رفاه و صلح» با موفقیت پایان یافت. افغانستان توانست در این نشست حمایت مالی جامعۀ جهانی را به دست آورد.
بر بنیاد توافق این نشست، جامعۀ جهانی 15.2 میلیارد دالر را به افغانستان در چندین مرحله و در چندین بخش می‌پردازد. اما این کمک‌ها در بدل تعهداتی از سوی حکومت افغانستان پرداخته خواهد شد.
رییس جمهور در یک نشست خبری در پایان روز دوم نشست گفت که حکومت افغانستان از این پس، بیش از پیش با فساد مبارزه خواهد کرد، به حقوق زنان توجه کرده و در حل بحران مهاجرت از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.
در نشست بروکسل، ایالات متحدۀ آمریکا 700 میلیون دالر در بخش نظامی، بریتانیا حدود یک میلیون دالر و پاکستان 500 میلیون دالر را تعهد کردند که تا سال 2020 به افغانستان کمک کنند، اما در این میان هند گفته است که نمی‌‌خواهد کمک‌هایش به کابل محدود به زمان باشد و علاقه دارد این همکاری‌ها و حمایت‌های مالی دوامدار باشند.
رییس جمهور غنی می‌گوید که از این کمک‌ها برای تقویت زیربناها، برنامه‌های انرژی، حقوق زنان، معارف، آوردن اصلاحات و خدمات ملکی استفاده خواهد شد

آقای غنی با تشکری از رسانه‌ها، جامعۀ مدنی و مردم افغانستان می‌گوید که برای جلب حمایت جامعۀ جهانی گروهی کار کرده و تمام برنامه‌ها را از ابتدا تا انتها مطالعه کرده است و تلاش کرده اند تا برنامه‌هایی همه‌شمول را در جملۀ اولویت‌های کاری‌شان قرار دهند.
رییس جمهور می‌گوید که این کمک‌ها هنوز در سطح وعده اند و افغانستان باید برای دریافت این کمک‌ها به تعهداتش عمل کند. او می‌گوید که حکومت سر از فردا کار روی عملی‌سازی تعهداتش را آغاز کرده و مبارزه با فساد، حل‌وفصل جنایات و منازعات از جملۀ نخستین گام‌ها در این بخش خواهد بود.
آقای غنی از تمام کشورهای کمک‌کننده در این نشست، سپاسگزاری کرد و خاطرنشان ساخت که «افغانستان باثبات و امن به نفع جهان است.» او افزود که حکومت برای تطبیق اصلاحات در تمام بخش‌ها به ویژه اصلاحات انتخاباتی متعهد است.
فریدریک موگرینی، مسؤول روابط خارجی اتحادیۀ اروپا نیز که گردانندۀ نشست امسال بود می‌گوید، سرمایه‌گذاری در افغانستان در حقیقت سرمایه‌گذاری برای امنیت و پیشرفت اروپا است. او نسبت به دوام کمک‌های جهانی به افغانستان اطمینان داد و افزود که جهان همچنان با افغانستان همکار خواهد ماند.
در نشست 2016 بروکسل حدود 70 کشور و بیش از 20 سازمان بین‌المللی اشتراک داشتند.

  پربازدید ترین