• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جزئیات نحوه ثبت نام و بهره مندی مهاجرین از طرح بیمه سلامت در ایران

جزئیات نحوه ثبت نام و بهره مندی مهاجرین از طرح بیمه سلامت در ایران

مهاجرین با داشتن کارت آمایش 10 و 11 و عکس 4*3 و پرداخت هزینه بیمه سلامت می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و ثبت‌نام در این طرح از مزایای بیمه سلامت بهره‌مند شوند.
وزارت داخله (کشور) جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ثبت‌نام بیمه سلامت اتباع افغانستانی و عراقی دارای کارت آمایش معتبر، کارت هویت یا برگ تردد معتبر از روز (12 میزان/مهرماه) در تمامی ولایتهای این کشور در دفاتر پیشخوان دولت (گیشه سلامت) آغاز شد.
متقاضیان در ولایتهای گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی باید به دفاتر کفالت در ولایت خود مراجعه کنند.

نحوه ثبت‌نام:
براساس اطلاعیه اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ایران، پناهندگان متقاضی دریافت دفترچه بیمه سلامت باید به هر یک از دفاتر پیشخوان دولت (گیشه بیمه سلامت) مراجعه کنند. قابل توجه است تنها در چهار ولایت گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی متقاضیان باید به دفاتر کفالت مراجعه کنند.
مدت اعتبار این بیمه 5 ماه و هزینه آن برای افراد دارای بیماری خاص و قشر آسیب‌پذیر رایگان خواهد بود و صرفا هزینه 4500 تومان برای صدور دفترچه و خدمات اداری دریافت خواهد شد.
همچنین هزینه بیمه‌نامه 5 ماهه برای سایر مهاجرین که جزء گروه‌های آسیب پذیر و بیماران خاص نیستند به ازای هر نفر 193450 تومان دریافت می‌شود.

پوشش بیمه‌ای:
دفترچه بیمه سلامت خدمات بستری و پاراکلینیکی (مانند ویزیت دکتر، دارو، آزمایش و رادیولوژی) در بیمارستان‌های دولتی تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را تحت پوشش قرار می‌دهد.
لازم به ذکر است ثبت‌نام برای کسانی که دارای بیماری‌های خاص هستند و از پزشک معتمد بیمه سلامت گواهی دارند، رایگان است و تنها هزینه 4500 تومان برای دریافت دفترچه را پرداخت می‌کنند.
این پوشش بیمه‌ای شامل هزینه‌های درمان در بیمارستان‌های خصوصی نمی‌شود.
اداره اتباع نیز اعلام کرد: کسانی که جزء بیماران خاص هموفیلی، تالاسمی، دیالیز، پیوند کلیه و ام اس هستند اما در لیست اداره اتباع قرار ندارند به همراه مدارک پزشکی خود به دفاتر این اداره مراجعه نمایند.
همچنین کسانی که شامل اقشار بی‌سرپرست، زنان سرپرست خانوار و 11 مجموعه دیگر آسیب‌پذیر هستند، می‌توانند با ثبت‌نام خود در لیست اداره کل اتباع از معافیت‌ها بهره‌مند شوند.
کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: با شروع طرح بیمه سلامت اتباع هیچ کمک خارج از طرح برای مهاجرین در نظر گرفته نمی‌شود و متقاضیان کمک‌های درمانی باید خود را مشمول بیمه سلامت نمایند.

مدارک لازم جهت ثبت‌نام:
1- کارت آمایش (10، 11)، کارت هویت و یا برگ تردد معتبر
2- کارت بانکی برای پرداخت هزینه‌ها در محل ثبت‌نام و یا رسید بانکی پرداخت هزینه‌ها به مبلغ مندرج در جدول
3- یک قطعه عکس  4*3
4- گواهی صادره از سوی پزشک معتمد بیمه سلامت برای بیماران خاص

در طرح بیمه سلامت بیش از یک میلیون نفر از مهاجرین افغانستانی ساکن در ایران و بیش از 30 هزار نفر از مهاجرین عراقی مشمول بیمه سلامت و از خدمات این بیمه همگانی بهره مند خواهند شد.

  پربازدید ترین