• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پاکستان قانون ضد قتل های ناموسی را تصویب کرد

پاکستان قانون ضد قتل های ناموسی را تصویب کرد

سه ماه پس از قتل ناموسی یکی از ستاره‌های زن پاکستانی به دست برادرش، دولت این کشور قانونی ضد قتل‌های ناموسی را تصویب کرد.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، قندیل بلوچ، ستاره زن پاکستانی در ژوئیه سال جاری میلادی به دست برادرش کشته شد و این قتل ناموسی باعث شد تا توجه جامعه بین‌الملل به این نوع قتل‌ها در پاکستان معطوف شود.
قانون منع آزادی قاتلان ناموسی در پاکستان پس از مدت‌ها توسط مجمع ملی این کشور تصویب شده است. زنان پاکستانی مدت‌ها بود که به دنبال تصویب چنین قانونی بودند تا به قتل‌های ناموسی در این کشور پایان دهند که هر ساله باعث کشته شدن صدها تن می‌شود.
گروه‌های حقوق بشری و سیاستمداران در پاکستان سال‌های متمادی به دنبال اعمال قوانین سخت و شدید برای مقابله با عاملان چنین قتل‌ها و خشونت علیه زنان در کشور بودند.
عایشه سروری، فعال حقوق زنان و ستون نویس پاکستانی گفته است: این گامی به سوی مسیر درست است. ما باید به راه خود ادامه دهیم و عقب نشینی نکنیم.
اما یک فعال دیگر حقوق زنان گفته است که این قانون هنوز آنچنان که باید برای دفاع از حقوق زنان در پاکستان مناسب نیست چون به قاضی‌ها این امکان را می‌دهد که درباره ناموسی بودن یا نبودن قتل تصمیم گیری کنند.
نواز شریف، نخست وزیر پاکستان در بیانیه‌ای تصویب این قانون را مورد استقبال قرار داد و قول داد تا پلیس و دادگاه‌ها آن را اجرایی کنند.
وی در بیانیه‌ای آورده است: زنان بخش مهم جامعه ما هستند و من به قدرت بخشیدن به آنها و حفاظت از آنها معتقدم.
در قتل‌های ناموسی در پاکستان عامل قتل زنی را از خانواده‌اش می‌کشد و به دلیل اینکه می‌داند از جانب سایر اعضای خانواده گناهکار نیست، در جامعه آزادانه می‌گردد. اگر هم عامل قتل ناموسی دستگیر شود، قاضی می‌تواند براساس بخشش از سوی سایر اعضای خانواده، قاتل را بدون مجازات رها کند. براساس قانونی که روز پنجشنبه تصویب شد، قاتل ناموسی حتی در صورت بخشیده شدن از سوی خانواده به حبس ابد محکوم می‌شود.
یکی از قانونگذاران مجمع ملی پاکستان گفته است: اگر اعضای نزدیک خانواده قاتل را ببخشند، بازهم دادگاه باید قاتل را به 25 سال حبس محکوم کند.

  پربازدید ترین