• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نشست چهارجانبه در ژنو؛ بررسی وضعیت مهاجران افغانستانی در ایران و پاکستان

نشست چهارجانبه در ژنو؛ بررسی وضعیت مهاجران افغانستانی در ایران و پاکستان

نشست چهارجانبه افغانستان، ایران، پاکستان و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ژنو به منظور بررسی وضعیت و شیوه بازگشت مهاجران افغانستان در حال برگزاری است.
عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی ریاست هیات افغانستان را بر عهده دارد. در این نشست، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، وزیر دولت پاکستان در امور مناطق سرحدی و معاون وزیر داخله ایران حضور دارند.
جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرایی به بی‌بی‌سی فارسی گفت که قرار است در این نشست که امروز جمعه 16 میزان/مهر برگزار شده، درباره وضعیت مهاجران افغانستان در ایران و پاکستان بحث ‌شود.
آقای فیصل همچنین افزود که رئیس اجرایی افغانستان از دولت پاکستان خواسته است تا ضرب‌الاجل خروج مهاجرین افغانستان در پاکستان تمدید شود.
آخرین تاریخی که برای خروج مهاجرین افغانستان از سوی نواز شریف، نخست وزیر پاکستان تعیین شده است، بهار سال آینده است.
آقای عبدالله از کشورهای میزبان خواسته است تا روند خروج مهاجرین افغانستانی را تدریجی بسازند تا دولت افغانستان آمادگی و ظرفیت لازم را برای جذب آنها ایجاد کند.
به اساس گفته‌های آقای فیصل، آقای عبدالله همچنین مشکلاتی را که تجار افغانستان در ماه‌های اخیر در پاکستان داشته‌اند مورد بحث قرار داده است.
مهاجرین افغانستانی در پاکستان در ماه‌های اخیر مشکلات زیادی داشتند. ضرب‌الاجل خروج اجباری آنهایی که مدارک رسمی ندارد تا حال چند بار تجدید شده است.
این در حالی است که اخیرا دولت افغانستان و اتحادیه اروپا به توافق رسیده اند تا افغانستانی‌هایی که پرونده‌های مهاجرت آنها، بعد از تکمیل روند انفرادی قانونی، از سوی کشورهای اروپایی رد شده، به افغانستان بازگردند.
بر مبنای این سند که "راه پیش رو" خوانده شده، هزارها افغانستانی مجبور به برگشت به کشور خواهند شد.

  پربازدید ترین