• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آزار جنسی؛ معضلی بزرگ در دانشگاه های انگلیس

آزار جنسی؛ معضلی بزرگ در دانشگاه های انگلیس

یک روزنامۀ انگلیسی در گزارشی از افزایش «نگران‌کنندۀ» آزار جنسی زنان در دانشگاه‌های انگلیس خبر داده است.
روزنامۀ گاردین اعلام کرد بیش از 100 مورد گزارش از زنانی دریافت کرده که می‌گویند کارکنان دانشگاه آن‌ها را مورد آزار جنسی قرار داده‌اند.
این روزنامه جمعه در گزارشی نوشت از طریق پرسشنامه‌ای که اواخر آگوست (اوایل سنبله) در وبسایت خود قرار داده، بیش از 100 گزارش دربارۀ آزار جنسی ازجمله خشونت کلامی و تجاوز جنسی در دانشگاه‌های انگلیس دریافت کرده‌است.
در این پرسشنامه از دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌های انگلیس دربارۀ دغدغه‌های آنان درخصوص آزار جنسی و رفتار نامناسب از سوی کارکنان و دانشجویان دیگر سؤال شده‌است.
این روزنامه نوشت این گزارش‌ها، که از دانشگاه‌های مختلفی در سراسر انگلیس از جمله دانشگاه‌های معتبر به دست آمده، «نشانگر روند نگران‌کنندۀ سوءاستفاده و آزار جنسی در دانشگاه‌های بریتانیا است که عمدتاً پنهان مانده است.»
به گزارش گاردین، در بیشتر این موارد اساتید مرد دانشجویان زن مقطع دکتری خود را مورد آزار جنسی قرار می‌دادند. بر اساس این گزارش، برخی از اساتید و دانشجویان زن در مقاطع مختلف نیز مورد آزار قرار گرفته‌ و گفته‌اند به دلیل ترس از به‌خطر افتادن موقعیت شغلی خود از شکایت صرف‌نظر کرده‌اند.
برخی دیگر از قربانیان تجاوز جنسی در دانشگاه‌های انگلیس نیز گفتند پس از این حادثه احساس «تنهایی و بی‌پناهی» می‌کنند، در حالی‌که ظاهراً مردانی که متهم به سوءاستفادۀ جنسی از این زنان هستند، دچار چنین مشکلاتی نمی‌شوند.
سایر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند به برخی از متجاوزین اجازه داده می‌شود تا همچنان در سِمت خود باقی بمانند. سایرین نیز به دانشگاه‌های دیگری منتقل می‌شوند که در آنجا نیز امکان ارتکاب این جرم وجود دارد.

یکی از اساتید زن، که از همکار خود به دلیل تجاوز جنسی شکایت کرده بود، گفت دانشگاه او را متهم به «ادعای دروغین» کرده و به‌مدت 3 ماه وی را از کار تعلیق کرده‌است.
در گزارش دیگری، زنی گفت پس از اعلام شکایت به دانشگاه خود درخصوص مورد تجاور قرار گرفتن از سوی یکی از همکاران مرد، به دلیل اجبار برای ارائۀ جزئیات این ماجرا «دچار آسیب روانی و شرمندگی» شده‌است.
وی گفت: «من به‌‌قدری ناراحت و شرمگین شده بودم که شکایت خود را به مراجع رسمی‌تر ارجاع ندادم. (ناراحتی و خجالت من) نه تنها به‌دلیل مورد تجاوز قرار گرفتن، بلکه به‌خاطر اینکه باید به دو مرد دیگر (که یکی از آنان سخنان من را بی‌اهمیت قلمداد می‌کرد) جزئیات این تجاوز را شرح می‌دادم، به‌وجود آمده بود.»
به گزارش کمپین «به خشونت علیه زنان پایان دهید»، که پویشی جهانی برای مبارزه با خشونت علیه زنان است، دانشگاه‌های انگلیس طبق قانون برابری زن و مرد و نیز حقوق بشر، موظف به حفاظت از دانشجویان زن دربرابر تجاوز جنسی و دیگر اَشکال خشونت هستند.  
راشل کریس، یکی از مدیران این پویش، خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از رفتار متجاوزانۀ مردان درقبال زنان در دانشگاه‌ها شدهاست.
کریس گفت: «ما می‌دانیم که این مسئله برای بسیاری از زنان جوان در دانشگاه‌های سراسر کشور اتفاق می‌افتد.»
وی افزود زمانی که چنین مسائلی اتفاق می‌افتد، دانشگاه‌ها باید «تحقیقات جامع و مناسبی در این‌خصوص انجام دهند و فوراً تصمیماتی اتخاذ کنند که تمام زنان از چنین تجاوزاتی در امان باشند».
حقوقدانان، اساتید دانشگاه‌ها و فعالان حقوق بشر دانشگاه‌ها را مقصر اصلی وقوع چنین حوادثی می‌دانند. چراکه آن‌ها معتقدند دانشگاه‌ها اعتبار و خوشنامی خود را بر وظیفۀ مراقبت از دانشجویان، ارجح می‌دانند.

  پربازدید ترین