• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نماینده گان قندوز: در قندوز معامله صورت گرفته است

نماینده گان قندوز: در قندوز معامله  صورت گرفته است

درگیری در شهر قندوز ادامه دارد؛ راه‌ها باز نشده، شهر در آتش جنگ می‌سوزد و مردم خانه‌های شان را ترک کرده اند، اما حکومت هیچ اقدامی برای مهار جنگ نمی‌کند.
شماری از نماینده‌گان قندوز می‌گویند: نبود غذا، آب و شدت جنگ سبب متواری‌شدن تعداد زیادی از مردم شده؛ اما آنانی‌که توانایی فرار را ندارند، از گرسنه‌گی و درگیری میان دو طرف کشته خواهند شد.
به گفته آنان: در مناطق خاک‌علی، سپین‌زر، سه درک، کوچه مشهد و چهل دختران طالبان حضور دارند و از این مناطق شهر را مورد حمله قرار می‌دهند و امنیت شهر را تهدید می‌کنند.
این درحالی است که قندوزیان می‌گویند: با گذشت یک هفته از جنگ، هنوز هم درگیری ادامه دارد و مردم در حال ترک خانه‌های شان و برای زنده ماندن در حال فرار از این ولایت اند.
شماری از باشنده‌گان قندوز در تماس با روزنامه ماندگار گفته‌اند که شهر وحشت‌زده و به میدان نبرد مبدل شده و مردم در میان آتش هردو طرف ( نیروهای امنیتی و طالبان) گیر مانده اند.
این باشنده‌گان تاکید کردند: نبود غذا، آب و شدت جنگ سبب متواری شدن تعداد زیادی از مردم شده؛ اما آنانیکه توانایی فرار را ندارند، از گرسنه‌گی و درگیری میان دو طرف کشته خواهند شد.
آنان با انتقاد از حکومت می‌گویند: در زمان کمپاین‌های انتخابات هردو رهبر به ما وعده سپرد بودند که امنیت قندوز را تامین می‌کنند؛ اما امروز بچه‌های ما یا در رویاوریی دو طرف( طالبان و نیروهای امنیتی) کشته می‌شوند یا از گرسنه‌گی و نبود نان و آب می‌میرند و کسی به داد ما نمی‌رسد!
این باشنده‌گان خطاب به رهبران حکومت گفتند: بچه‌های ما کشته و خانه‌های ما ویران می‌شود؛ ولی شما سکوت کرده نظارگر ویرانی شهر ما هستید، ما به شما رای دادیم، ما را نجات دهید.
بااین حال نماینده‌گان قندوز ضمن اینکه وضعیت قندوز را بسیار وخیم عنوان می‌کنند می‌گویند: جنگ هنوز هم در شهر قندوز جریان دارد و نیروهای امنتیتی با طالبان درگیر جنگ اند.
امرالدین ولی معاون شورای ولایتی قندوز به روزنامه ماندگار گفت: درگیری در شهر قندوز ادامه دارد، راه باز نشده و تحرکات از جانب نیروهای امنیتی ما بسیار کم است.
او تاکید کرد: نیروهای امنیتی انگیزه و احساسی برای جنگیدن ندارند و شهر در آتش جنگ می‌سوزد؛ اما اقدامی برای مهار جنگ وجود ندارد و مردم هم در حال ترک خانه‌های شان اند.
به گفته ولی: خانه‌های مردم زیر تهدید طالبان قرار دارند و مردمانی که مجال فرار را پیدا کرده اند، فرار کردند؛ اما آنانیکه که فرصت فرار پیدا نکرده اند، گیر مانده اند و در داخل شهر کشت و گزار غیر ممکن است.
او می‌گوید: در مناطق خاک‌علی، سپین‌زر، سه درک، کوچه مشهد و چهل دختران طالبان حضور دارند و از این مناطق شهر را مورد حمله قرار می‌دهند و امنیت شهر را تهدید می‌کنند.
معاون شورای ولایتی قندوز با انتقاد از حکومت گفت: حکومت و نیروهای امنیتی با آنکه ظاهراً خواهان سرکوب طالبان اند، اما در باطن انگیزه‌یی برای پاک‌سازی قندوز از وجود طالبان ندارند و نمی‌خواهند که امنیت در قندوز تأمین شود.
با این حال، معلم چاری نماینده مردم قندوز در مجلس می‌گوید: همین اکنون قندوز برق ندارد، یک قرص نان به پنجاه افغانی رسیده و آب وجود ندارد.
این نماینده مردم قندوز در مجلس گفت: مردم در حال فرار اند و اگر کسی توانایی بیرون شدن از قندوز را داشته باشد، بیرون می‌شود، برخی به تخار، مزار و شماری هم به کابل متواری شده اند.
او دلیل بهبود نیافتن امنیت در قندوز را هسته گذاری طالبان از سالیان پسین دانسته گفت: یازده سال می‌شود که طالبان در ولسوالی چهاردره هسته‌گذاری و در آن‌جا تجهیز می‌شوند، در دشت ارچی و خان‌آباد هم طالبان فعالیت گسترده دارند.
به گفته معلم چاری: اگر معاون صاحب اول را اجازه بدهند، او قندوز را از وجود طالبان پاک خواهد کرد؛ اما تاکنون به او اجازه داده نشده و منتظر اجازه رییس‌جمهور است.
او در خصوص اینکه آیا وظیفه معاون اول رییس‌جمهور، جنگ باطالبان است، گفت: درست است که وظیفه معاون اول جنگ با طالبان نیست؛ اما اقدام او مؤثرتر واقع خواهد شد.
وی افزود: چون از یک سو میان وزارت داخله و دفاع هم‌آهنگی وجود ندارد و از جانب دیگر معالمه‌های صورت گرفته قندوز را تا لبه سقوط به پیش برده است؛ بنابراین حضور و اقدام جنرال دوستم برای راندن طالبان از قندوز موثرتر واقع خواهد شد.
این در حالی‌است که جنگ قندوز وارد هفتیمن روز خود می‌شود؛ اما از پایان جنگ و شکست طالبان خبری نیست و گزارش‌های حاکی از آنست که بعد از سپری شدن هفت روز هنوز هم طالبان مقاومت کرده و توانستند نظم شهر قندوز را برای هفتمین روز آشفته نگهداشته و نیروهای امنیتی را به چالش بکشانند.
ولایت قندوز سال پار نیز درست در همین روز ها سقوط کرده و طالبان موفق شده بودند که سه روز کامل کنترول این ولایت را در اختیار داشته و پرچم این گروه را بر فراز این شهر به اهتزاز در بیاورند.

  پربازدید ترین