• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دویچه وله: وضعیت زنان روستایی در واخان

دویچه وله: وضعیت زنان روستایی در واخان

در دامنه‌های کوه‌های سر به فلک کشیده در افغانستان، روستاهایی قرار دارند که زنان در ساختار خانواده‌های آنجا نقش بسزایی دارند.
پانزدهم اکتبر هر سال از «روز جهانی زنان روستایی» به خاطر نقش ارزنده این زنان در ساختار اجتماعی و اقتصادی جوامع تجلیل می‌شود.
دویچه وله نوشت: هدف از این کار هم حمایت از زنان روستایی به منظور تقویت اقتصادی و اجتماعی جوامع روستایی است.

زنان بدخشان
در این آلبوم عکس نگاهی می اندازیم به وضع زنان در یکی از روستاهای ولایت دشوارگذر بدخشان؛ جایی که خانواده‌ها هنوز هم با ابتدایی ترین امکانات زندگی می کنند.

در دامنه‌های کوه
در دامنه‌های کوه‌های سر به فلک کشیده در افغانستان، روستاهایی قرار دارند که زنان در ساختار خانواده‌های آنجا نقش بسزایی دارند. این عکس از روستایی در منطقه واخان در بدخشان است.

زنان و دهقانی
در کنار سرپرستی و حفاظت از کودکان زیاد، زنان در خانواده های روستایی اکثرا کارهای دشواری چون دهقانی را نیز انجام می‌دهند. درو کردن گندم یکی از صدها کاری است که آنان باید انجام بدهند.

زنان و دامداری
دامداری و یا همان حفاظت از مواشی و تهیه فرآورده‌های خوراکی، پوشاکی و سوختی یکی دیگر از وظایف زنان در روستاهای افغانستان است. در این عکس زنان در واخان رمه گاو را به چراگاه آورده اند.

زنان بیشتر از مردان
اگرچه آمار دقیق از جمعیت در افغانستان وجود ندارد؛ اما با آن هم گفته می‌شود که جمعیت زنان نسبت به مردان به خاطر جنگ‌های چند دهه اخیر که گردانندگان اصلی‌شان مردان بوده‌اند، بیشتر است. شمار زنان در روستاهای مثل واخان که زنان اجازه بیرون شدن از خانه را دارند و به چشم می‌خورند، بیشتر از مردان به نظر می‌رسد.

محرومیت از سواد
زنان حتی در جامعه شهری افغانستان هم هنوز از حق برابر تحصیل با مردان برخوردار نیستند. در روستاها این نابرابری بسیار عمیق‌تر است و بسیاری از دختران اجازه رفتن به مکتب را ندارند. هرچند وضعیت پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان تغییر کرده و حالا در دورافتاده‌ترین روستا در منطقه واخان بدخشان هم برخی دختران جوان مدرسه می‌روند.

ازدواج در کودکی
حالا ازدواج در سن پایین تر از 18 سال در افغانستان غیرقانونی است؛ اما هنوز هم بسیاری از دختران در افغانستان مجبور می‌شوند در کودکی تن به ازدواج بدهند. این آمار در روستاها به مراتب بیشتر است. آمار مرگ و میر مادران و اطفال هم به همین دلیل در روستاهای افغانستان بالاست.

چند همسری مردان
در روستاها معمولا مردان به خاطر داشتن فرزندان بیشتر و در نتیجه داشتن نیروی کار بیشتر، چند همسری را برمی‌گزینند. این امر نه تنها به اقتصاد خانواده‌ها کمکی نمی‌کند، بلکه شرایط را برای زنان روستایی دشوارتر می سازد.

زنان و آتش تنور
وظایف و مسئولیت‌های زنان روستایی را نمی‌توان در چند عکس یک آلبوم توضیح داد؛ اما یکی از کارهای سختی که باید انجام بدهند، پختن نان در تنورهای هیزمی و ابتدایی است. در برخی از روستاهای افغانستان اصلا نانوایی وجود ندارد.

تغییر اندک برای زنان
هرچند سبک زندگی روستایی در افغانستان نیز حالا نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده؛ اما تغییرات اندکی را می توان در وضعیت زنان روستایی دید.
دشواری های ارتباط میان روستاها و شهرها حالا در افغانستان کمتر شده، اما هنوز هم زنان روستایی در بسیاری از مناطق افغانستان حتی اجازه رفتن نزد داکتر را ندارند. هرچند در درآمد سرانه و اقتصاد خانواده نقش مهمی دارند، اما همواره از نظر اقتصادی به مردان وابسته اند.

تاثیر ناامنی بر زنان روستایی
جنگ و ناامنی طبعا بر تمام بخش‌های زندگی انسان ها تاثیر می‌گذارد؛ اما همواره زنان و کودکان آسیب پذیرترین قشر از جنگ هستند.
در سال های اخیر رشد ناامنی و شورشگری در افغانستان، حقوق اندکی که زنان این کشور در دهه اخیر از آن برخوردار شده اند را با خطر مواجه کرده است. در روستاها این تاثیرپذیری بیشتر است. هنوزهم در برخی مناطق کشور که دولت در آنجا کمتر کنترول دارد، زنان مثل مواشی به فروش می رسند.

زنانی در دل کوه‌ها
در دل کوه‌های به هم پیوسته در افغانستان زنانی هستند که در چرخه زندگی روزمره جوامع روستایی نقش بسزایی دارند.
پیام اصلی «روز جهانی زنان روستایی» حمایت از زنان در روستاها به منظور به دست آوردن دسترسی پایدار به منابع غذایی و کاهش فقر در خانواده ها عنوان شده است.در افغانستان در راستای حقوق زنان تلاش زیادی صورت گرفته، اما زنان روستاهایی کشور جنگ‌زده، نفع اندکی از این برنامه ها با حمایت جهانی داشته اند.


  پربازدید ترین