• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

استاد جعفری: مجامع جهانی به عملیات تروریستی در افغانستان واکنش نشان دهند

استاد جعفری: مجامع جهانی به عملیات تروریستی در افغانستان واکنش نشان دهند

دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان با بیان این که از سال 1390 تاکنون در سه حمله تروریستی در ماه محرم صدها تن در کشور به خاک و خون کشیده شده اند، از بی تفاوتی مجامع بین المللی و مدعیان حقوق بشر نسبت به این جنایت ها انتقاد کرد و خواستار واکنش آن ها شد.
محمدحسن جعفری یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به حملات تروریستی به شیعیان در کابل و بلخ بیان کرد: مردم افغانستان همواره مظلوم بوده اند، ولی شیعیان از همه مظلوم تر هستند و شاهد هستیم که تاوان بخش بزرگی از مصیبت ها را شیعیان کشور پرداخت می کنند.
جعفری گفت: دشمنان علاوه بر افغانستان در کشورهای دیگر از جمله عراق و پاکستان نیز با در اختیار گذاشتن پول و امکانات، گروه های سلفی و وهابی را نسبت به بمب گذاری و عملیات انتحاری تشویق می کنند.
وی با بیان این که این گروه ها بدانند که دود این فتنه انگیزی و بدعت گذاری ها به چشم آن ها نیز می رود، ابراز امیدواری کرد مجامع جهانی تصمیمی جدی نسبت به این مسائل بگیرند.
روز عاشورای امسال عزاداران حسینی در ولایت بلخ در شمال کشور هدف حمله تروریستی قرار گرفتند که در آن 14 تن شهید و بیش از 30 تن دیگر زخمی شدند.
شب عاشورای امسال نیز پنج تروریست به جمع عزاداران در زیارتگاه سخی کابل حمله و 14 زن و کودک را شهید و 43 تن دیگر را زخمی کردند.

 عربستان عامل اختلاف افکنی بین مسلمانان است
وی با بیان این که مسئولان و مردم افغانستان می دانند که عربستان عامل فتنه است، بیان کرد: شواهد زیادی وجود دارد که عربستان عامل تمام اختلافات بین مسلمانان افغانستان است؛ هم چنان که در کشورهای یمن و سوریه نیز دخالت و تفرقه افکنی می کند.
جعفری افزود: عربستان سعودی طالبان را به وجود آورد و سایر کشورها را نیز تشویق کرد تا این گروه را به رسمیت بشناسند و امروز نیز با اختلاف افکنی و بمب گذاری قصد دارد گروه های دست نشانده خود را در افغانستان سر کار بیاورد و اجازه ندهد تا مردم افغانستان طعم صلح و آرامش را پس از چهار دهه جنگ و خونریزی بچشند.
جعفری گفت: در این مورد به سازمان ملل نامه نوشته ایم و در این نامه از دخالت های عربستان شکایت شده است.
وی اضافه کرد: این حزب از همسایه جنوبی کشور می خواهد که از خیمه شب بازی ها دست بردارد و به عنوان کشور همسایه حسن همجواری و همسایه داری را مراعات کند و در یک زندگی مسالمت آمیز اجازه دهد ملت افغانستان زندگی همراه با صلح و آرامش داشته باشند.
وی گفت: جامعه بین الملل و مجامعی که دم از آزادی و دموکراسی می زنند و می خواهند در افغانستان صلح و ثبات برقرار باشد، اجازه دهند مردم افغانستان خودشان تصمیم بگیرند و آن ها را وادار نسازند که از سیاست های بیرونی پیروی کنند.
دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان افزود: مردم افغانستان نیز باید در این شرایط حساس که گروه تروریستی طالبان و داعش می خواهند جامعه افغانستان را از بعد نظامی و فرهنگی تحت سیطره قرار دهند، متحد و هم سو باشند و نسبت به تفرقه هایی که به نام شیعه و سنی ایجاد می شود هشیار باشند و وحدت و برادری را حفظ کنند.
وی با بیان این که امیدواریم خون پاک شهیدان روز عاشورا زمینه وحدت بیش از گذشته مردم افغانستان را فراهم کند، اضافه کرد: امروز افغانستان نیازمند وحدت و همدلی مردم است تا توطئه های دشمنان و کشورهای مداخله گر در امور کشور خنثی شود.
وی گفت: گروه هایی که در افغانستان دم از صلح و آزادی می زنند و می خواهند افغانستان را از این وضعیت نجات دهند با دولت قانونی افغانستان همکاری کنند تا زمینه خروج نیروهای خارجی مهیا شود.
جعفری افزود: این گروه ها که بتازگی برای ایجاد صلح به دامان مردم افغانستان پناه آورده اند بیش از گذشته انعطاف پذیری نشان دهند و متوجه باشند که مردم افغانستان بدهکار این گروه ها و احزاب نیستند.
وی اضافه کرد: همه گروه های فعال در افغانستان متوجه خواسته های مردم کشور باشند و به این نکته توجه کنند که هیچ حزبی حق ندارد طلبکار مردم باشد و این ملت افغانستان هستند که در چند سال گذشته تاوان داده اند، جان داده اند و مبارزه کرده اند.

خبرنگار: سمیه حیدری

  پربازدید ترین