• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

افزایش اخراج پناهجویان افغانستانی از اروپا؛ آلمان 50 تن را اخراج می کند

افزایش اخراج پناهجویان افغانستانی از اروپا؛ آلمان 50 تن را اخراج می کند

 در ادامه اخراج پناهجویان افغانستانی از کشور های اروپا یک زوج جوان که با مشکلات زیادی خودشان را به ناروی رسانده بودند بعد از رد در خواست تابعیت شان، آنان از ناروی دیپورت می شوند.
گفته می شود که این دو زوج جوان دهمین خانواده باشد که از ناروی به دلیل قبول نشدن در خواست تابعیت شان از این کشور اخراج شوند.
بعد از امضاى تفاهمنامه دولت افغانستان با اتحادیه اروپا، کشورهاى ناروى و هالند روند اخراج اجبارى پناهجویان افغانستانى را افرایش داده اند.
در همین حال آلمان نیز در نظر دارند که تا 10 روز دیگر نزدیک به 50 تن را به افغانستان مى فرستد اما گفته مى شود اکثر این 50 تن کسانى هستند که داوطلبانه حاضر شده اند که به افغانستان برگردند، اما احتمالا کسانى هم در بین شان باشد که دیپورت مى شوند.
پیش از این اما حمید هامی، سفیر افغانستان در سویدن می گوید که بیشتر پناهجویان افغان که به تازگی وارد سویدن شده اند به بیماری افسردگی مبتلا شده اند.
آقای هامی می گوید که او در جریان بازدید از مراکز اقامت مهاجران تازه وارد متوجه این بیماری شده است.
شماری از کارشناسان مهاجرین می گویند با اشاره به عقد موافقتنامه مبنى بر بازگشت شهروندانى که درخواست اقامت شان در سه مرحله پذیرفته نمى شود، اما مشخصا از اداره مهاجرت خواسته که در هنگام بررسى پرونده ها برخورد بشر دوستانه داشته و تصمیم شان را بر همین مبنا اتخاذ کند.
گفته می شود که بیشتر مهاجران که در کشور های اروپای در خواست تابعیت داده گفته اند که وضعیت امنیتی در افغانستان مخصوصا در چندین ولایت خوب نیست و افغان ها به دلایل ناامنی و نبود کار افغانستان را ترک کرده اند.
در همین حال شماری از کارشناسان مهاجرت بر این باورند هر چند که کشور های اروپا مصمم به اخراج مهاجران هستند و تمامى این کشورها مى دانند که وضعیت امنیتى و انسانى در افغانستان در حال بدتر شدن است اما براى همه این کشورها حقوق بشر و حقوق انسانى فقط زمانى مهم مى شود که منافع خودشان در آن تعریف شده باشد و در غیر آن حقوق بشر هیچ ارزشى ندارد.
شماری از مهاجران که به افغانستان برگردانده می شوند نیز از دولت انتقاد کرده و می گویند که برای رهبران حکومت وحدت ملی وعده دالر های که از کشور های جهان گرفته اند مهم است نه سر نوشت شهروندانش.

  پربازدید ترین