• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ترکیه خواستار تعیین گذرگاه امن برای خروج نیروهایش از شمال عراق شد

ترکیه خواستار تعیین گذرگاه امن برای خروج نیروهایش از شمال عراق شد

منابع عراقی گزارش دادند پس از محاصره نیروهای ارتش ترکیه در پادگان بعشیقه عراق توسط نیروهای حشد الشعبی، آنکارا از دولت عراق خواست گذرگاه امنی برای خروج نیروهای ترکیه به سوی مرزهای بین‌المللی مشخص کند.
به نقل از فارس، یک منبع مطلع عراقی فاش کرد که در دیدار روز گذشته هیات عراقی با حیدر العبادی به ریاست معاون وزیرخارجه ترکیه، هیات ترک وقتی با مخالفت حیدر العبادی برای مشارکت نیروهای ترکیه مستقر در بعشیقه در عملیات آزاد سازی موصل روبرو شد از نخست وزیر عراق خواست که دستور رفع محاصره پادگان بعشیقه توسط نیروهای مردمی عراق را صادر کند.
هیات اعزامی ترکیه به بغداد همچنین از العبادی خواسته بود گذرگاه امنی را به سوی مرزهای بین المللی مشخص کند تا نیروهای ارتش ترکیه از خاک عراق خارج شوند. هنوز معلوم نیست که دولت عراق ایا با این درخواست ها موافقت کرده است یا خیر؟
مذاکرات هیئت ترکیه که به درخواست دولت این کشور برای رایزنی و خروج ارتش ترکیه از اراضی عراقی دیشب در بغداد صورت گرفت بعلت مخالفت طرف عراقی نسبت به چگونگی عقب نشینی و خروج نیروهای ترکی از خاک عراق بدون نتیجه به پایان رسید.
به دنبال مخالفت آنکارا با خروج نیروهای ترکیه از پادگان بعشیقه در 20 کیلومتری شهر موصل واقع در شمال عراق نیروهای حشدالشعبی و گردانهای حزب الله عراق بلافاصله این پادگان را به محاصره خود در آوردند. به دنبال این رویداد آنکارا هیاتی را به ریاست معاون وزیرخارجه خود به بغداد اعزام کرد تا عراقی ها را متقاعد نماید نیروهای ترکیه در شمال عراق باقی بمانند که با مخالفت حیدر العبادی روبرو شد.
ترکیه در نظر داشت تا در عملیات آزاد سازی موصل شرکت کند و به این ترتیب بتواند عناصر امنیتی خود و سایر کشورهای مرتجع عربی مستقر در صفوف داعش را بر اساس طرحی از این شهر خارج نماید.

  پربازدید ترین