• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عبدالله در پی صلحِ آلوده به عربستان!

عبدالله در پی صلحِ آلوده به عربستان!

 زمانیکه جهان در بُهت کودکان کشته شده یمن در بمباران عربستان فرو رفته است و مزدوران طالب نامِ این کشور خون بپا می کنند، رییس اجرایی برای طلب صلح به منفورترین کشور منطقه سفر کرده است  
عبدالله که با هیات همراه در سفر به ریاض به سر می برد در این دیدار با اشاره به حمایت پاکستان از گروه های تروریستی، خواهان کمک عربستان برای نابودی منابع درآمدی گروه های تروریستی و تامین صلح در افغانستان شده است. این در حالی است که عربستان تمویل کننده و حامی اصلی گروه طالبان در افغانستان است و سرچشمه ناامنی ها و جنگ در افغانستان و منطقه.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان، در اختیار قرار دادن تمامی امکانات برای دستیابی به صلح افغانستان، تلاش برای روابط نیک میان افغانستان و پاکستان و پایان دادن به حملات تروریستی طالبان از جمله تاکیدهای پادشاه عربستان در گفتگو با رییس اجرایی کشور بوده است.
عربستان پس از برقراری روابط نزدیک با اسراییل و حمله به یمن از کشوری حامی در منطقه تبدیل به چهره ای منفور شده و با از دست دادن مرکزیت فتوای اهل تسنن که اکنون در جامعه الازهر مصر می باشد، دلیل دیگر بر انزوای جهانی و منطقه ای این کشور است.
با تمامی تحولات منطقه ای همچنان که انتظار می رفت به مانند گذشته، مقامات سلیقه ای افغانستان بار دیگر به سوی کشوری به انزوا رفته چون عربستان رفته و درصدد برقراری روابط نزدیک با این کشور برای رسیدن به صلح است، آیا عبدالله شناختی از تحولات جاری کشور و منطقه ندارد و چنین ساده لوحانه به ریاض می رود؟
گفتنی است که اختلافات ارگ و سپیدار و نگرش متفاوت رهبران حکومت وحدت ملی این احتمال را به وجود می آورد که سردی روابط رییس جمهور با عربستان، فضایی را برای رییس اجرایی به وجود آورده است تا در پی نزدیکی به این کشور باشد.
با تمامی این اتفاقات، باید مقامات کشور در برقراری روابط با کشوری چون عربستان محتاطانه برخورد کند و با توجه به اتفاقات یک دهه گذشته و عبرت از کشورهای چون سوریه و عراق به دنبال برقراری ثبات باشند نه ایجاد فضایی برای حامیان تروریست.
جنگ گسترده، منطقه را به سوی حساستی سوق داده است که اعمال سیاستی اصولی نه سلیقه ای در قبال دیگر کشورهای را ایجاب می کند، زیرا چنین سفرهایی می تواند هیزمی برای شعله ورکردن جنگ در افغانستان باشد.
عربستانی که اکنون به عنوان حامی بدنام ترین و منفورترین گروه های تروریستی مانند داعش و طالبان در جهان است نه تنها کمکی برای صلح افغانستان نیست بلکه سرچشمه تمامی جنگ و ناامنی های کشور می باشد.
غنی و عبدالله باید به دنبال حل اختلافات میان خود باشند نه اینکه دامنه این اختلافات حتی سیاست خارجه کشور را نیز درگیر کند و تداوم این روند می تواند همچنان که جنرال دوستم هشدار داد به دنبال تبدیل افغانستان به سوریه دوم هستند.

  پربازدید ترین