• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

علت سفر داکترعبدالله به عربستان سعودی

علت سفر داکترعبدالله به عربستان سعودی

سفر ناگهانی جناب داکتر عبدالله و استاد عطامحمد نور به عربستان و استقبال بی سابقه و پُر زرق و برق سعودی ها از هیئت افغانستان همه را شگفت زده ساخته است.
این استقبال در حالی صورت می گیرد که داکتر عبدالله بعنوان رییس اجراییه فاقد صلاحیت در حکومت وحدت ملی است و در حسرت دیدار رییس جمهور متکبر و تمامیت‌خواه، شب و روز خواب ندارد. افزون بر آن طالبانی را که از حمایت سعودی ها برخوردارند به سرعت در حال اشغال شمال افغانستان هستند؛ جاییکه جغرافیای زیست داکتر عبدالله و استاد عطامحمد نور با گذشت هر روز تنگتر می شود.
اما معمای این سفر عجیب به اینجا ختم نمی شود؛ سعودی ها تاجیکان افغانستان و جمعیت اسلامی افغانستان را از چشم تهران به دلایل مشترکات فرهنگی، زبانی و همسایگی می بینند. چنانچه سعودی ها در چهار دهه اخیر چه در دوره جهاد و چه بعد از آن از هیچ وسایلی برای سقوط حکومت مجاهدین به رهبری استاد ربانی، ترور رهبران جمعیت اسلامی افغانستان از احمدشاه مسعود گرفته تا استاد ربانی در همدستی با آی اس آی دریغ نورزیدند. افزون بر آن سعودی ها از تمام گروههای رقیب جمعیت اسلامی از حکمتیار تا طالبان و جنرال دوستم و القاعده حمایت قاطع نمودند. هر عربی که با مسعود و جمعیت اسلامی نزدیک شد بشمول عبدالله اعزام توسط عوامل سعودی سر به نیست شد.
در جریان جنجال های انتخابات 2009 میان حامد کرزی و داکتر عبدالله ، ترکی الفیصل یکی از شاهزاده های با قدرت سعودی به اوباما نامه هفت ماده ای نوشت و در یکی از مواد آن چنین آمده بود: "افغانستان از لحاظ تاریخی سرزمین پشتونها و ازبیک ها است، ریاست جمهوری حق پشتونهاست و هیچ تاجیکی نمی تواند رییس جمهور شود. جناب رییس جمهور اوباما! به جنجال های انتخاباتی خاتمه بدهید بهتر است حامد کرزی را به حیث رییس جمهور اعلام کنید".
پرسش اساسی اینست که چه معجزه ای در ریاض رخ داده که عربستان‌سعودی در یک حرکت غیرقابل باور در اوج کشمکش این کشور با ایران از داکتر عبدالله و استاد عطامحمد نور چنان استقبال گرم نمودند که از ملکه انگلستان ننموده بودند؟

برای پاسخ به این پرسش چند فرضیه را می توان مطرح کرد:
1- سعودی ها وعده کردند که در آوردن صلح و کشاندن طالبان بر میز مذاکره کمک می کنند. این در حالیست که بارها سعودی ها حتی در خانه خدا سوگند خوردند ولی عمل نکردند. بارها کرزی و غنی به عربستان سفر کردند ولی نتیجه نداد. اما برای جناب عبدالله نیز عین وعده را دادند.
یکی از نگرانی های سعودی ها این است که یک گروه طالبان از تهران حمایت می شوند و انحصار حمایت سعودی و پاکستان بر طالبان به پایان رسیده است. بگونه مثال گروه ملا عبدالمنان آخند برادر ملاعمر اعلام ‌جنگ با پاکستان، متحد استراتژیک سعودی ها در تربیت تروریزم نمودند که روابط گرم با تهران و روسها از طریق حامد کرزی برقرار نموده اند.
پرسش اساسی اینست که عبدالله چه خدمتی به ریاض درین زمینه می تواند؟
2- ریاض در رقابت با تهران در سوریه، عراق و تاحدی در یمن شکست خورده است و از طرف دیگر روابط سعودی ها با امریکاییها بر سر اتهام حمایت از تروریزم سرد گردیده و از طرف جامعه جهانی زیر فشار قرار دارد. عبدالله در افغانستان برای ریاض در برابر تهران چه خدمت کرده می تواند؟
3- روابط ریاض و ارگ هم در زمان کرزی و هم اکنون خیلی گرم است و عوامل ارگ درین سفر تمام حرکات عبدالله و استاد عطا را زیر نظر دارند و حتا فیسبوک چلونکی های معاش خور ارگ و اتمر هم در فوتوشاپ و تقلب و ایجاد تنش دست بردار نشدند. پرسش اساسی اینست که چگونه عبدالله بدون نقش ارگ و امریکا می تواند با ریاض وارد معامله شود؟
واقعیت اینست که شاهان عیاش سعودی حتی شیطان را در مکه بازی داده اند، تمام شبکه تروریستی جهان از گلبدینی ها گرفته تا طالبان و داعش و القاعده و صدها گروه دیگر از افغانستان و پاکستان گرفته تا خاورمیانه و آسیا و اروپا، امریکا و افریقا معاش خور سعودی ها هستند.
به باور من خانواده عیاش سعودی که از نام مقدس اسلام و مکان های مقدس مکه و مدینه استفاده ابزاری در راستای تقویت تروریرم، کشتار مسلمانان و بویژه ویرانی افغانستان اعتبار خود را از دست داده اند، به جز از مصرف پول دیگر هیچ ابزاری معنوی ندارند.
آینده نشان خواهد داد که سعودی ها در بدل استقبال پر حرارت از داکتر عبدالله و وعده های خام صلح از وی چه می خواهند.

برگرفته از برگه شخصی هارون امیرزاده

  پربازدید ترین