• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

یک هیات مذاکره کننده طالبان از دفتر سیاسی قطر برای گزارش به پاکستان رفت

یک هیات مذاکره کننده طالبان از دفتر سیاسی قطر برای گزارش به پاکستان رفت

گزارش ها می رساند که یک هیات سه نفری طالبان برای مشوره از دفتر سیاسی این گروه در قطر به اسلام آباد پایتخت پاکستان رفته اند.
منابعی از گروه طالبان به روزنامه گاردین گفته اند که سه تن از اعضای این هیات برای مشوره با رهبران طالبان مقیم پاکستان در مورد روند گفتگوهای صلح با دولت افغانستان به اسلام آباد رفته اند.
این منبع که نخواسته نامش فاش شود گفته است که قرار است این هیات بر علاوه شریک کردن معلومات اخیر با مقام های پاکستانی، روی موضوعات مختلف بحث و گفتگو کنند.
این درحالی است که مقام های وزارت خارجه پاکستان اعلام کردند که این کشور گفتگو و مذاکره را بهترین راه برای آوردن صلح در افغانستان می دانند.
چندی پیش روزنامه گاردین گزارش داده بود که هیاتی از مقام های ارشد حکومت افغانستان با رهبران گروه طالبان به صورت مخفیانه در دفتر سیاسی طالبان در قطر دیدار و گفتگو کرده اند، اما این ادعا از سوی یک شاخه گروه طالبان رد شده بود.
این ادعا در حالی از سوی طالبان رد می شود که، دواخان مینه پال معاون سخنگوی رییس جمهور گفته بود که "در تماس‌های که با دولت افغانستان از سوی اعضای بلند پایۀ طالبان صورت گرفته است؛ آنان می‌ خواهند در چوکات مذاکرات بین ‌الافغانی، به گفتگو حاضر شوند و صلح کنند."
هرچند معاون سخنگوی رییس جمهور افغانستان از این افراد نامی نبرد ‌اما افزود: "من مشخص کرده نمی‌ توانم؛ ولی بعضی از حلقات، بعضی از اشخاص در ردۀ رهبری تمایل به صلح نشان داده اند."
اما آقای وحید مژده، آگاه سیاسی که مسایل مربوط به طالبان را تعقیب می ‌کند، اظهارات حکومت افغانستان مبنی بر علاقمندی برخی حلقات طالبان به مذاکرات را، جنگ سرد خوانده است.
به باور آقای مژده در حال حاضر که طالبان از قوت بیشتر برخوردار شده اند، هیچگاهی حاضر به مذاکره نیستند بلکه برعکس آمادگی به حملات بیشتر به شهرهای بزرگ را می‌ گیرند.
از سوی دیگر روزنامۀ بریتانیایی گاردین نیز اخیرن گزارش داده بود که محمد معصوم استانکزی، رییس امنیت ملی افغانستان دو بار در ماه‌های سپتامبر و اکتوبر با مولوی عبدالمنان برادر ملا عمر رهبر پیشین طالبان در دوحۀ قطر دیدار کرده است.
همچنان آسوشیتدپرس در مورد ترکیب این هیات مذاکره کننده نوشته است که وزیران دولت طالبان ملا سلام حنفی، ملا جان محمد و سفیر دولت طالبان در پاکستان و عربستان مولوی شهاب الدین اعضای این این هییت هستند.
این در حالی است که گزارش های نیز وجود دارد که اعضای گروه طالبان قبلا به صورت مخفیانه چندین بار در عربستان با دولت افغانستان گفتگو کرده اند.

  پربازدید ترین