• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نماینده مجلس: افزایش ناامنی ها ناشی از تصویب بدون مطالعه پیمان امنیتی کابل- واشنگتن است

نماینده مجلس: افزایش ناامنی ها ناشی از تصویب بدون مطالعه پیمان امنیتی کابل- واشنگتن است

یک نماینده مجلس، وضعیت وخیم امنیتی کشور را ناشی از تصویب بدون مطالعه پیمان امنیتی کابل - واشنگتن توسط نمایندگان دانست و گفت که هنگام تصویب این پیمان، نمایندگانی که خواستار مطالعه و بررسی دقیق پیمان بودند را به جاسوسی و دریافت پول از کشورهای منطقه متهم کردند.
ملا «تره خیل کوچی» نماینده مردم کابل در نشست علنی روز شنبه مجلس نمایندگان افزود که امروز نتیجه اتهام زنی به نمایندگان مجلس را مشاهده می کنیم و افغانستان به مکانی برای رقابت کشورهای دنیا تبدیل شده است.
پیمان امنیتی کابل - واشنگتن دو سال قبل همزمان با تشکیل دولت وحدت ملی میان دو کشور در روز تحلیف ریاست جمهوری «محمد اشرف غنی» به امضاء رسید.
«حامد کرزی» در اواخر دوران ریاست جمهوری خود از امضای این پیمان خودداری کرد و گفت که تنها درصورتی حاضر به امضای آن است که امریکائی ها تضمین بدهند که با امضای پیمان امنیتی، امنیت در افغانستان برقرار خواهد شد.
وی، انتقادها از وزیران کشور ؛ دفاع و رئیس امنیت ملی را غیرمنطقی دانست و گفت که ناامنی های افغانستان ریشه در رقابت های جهانی در کشور دارد و مسئولان این نهادها توان مقابله با این بازی را ندارند و افزایش انتقادها از نهادهای امنیتی، وضعیت موجود را وخیم تر خواهد کرد.
«نعمت الله غفاری» معاون دوم رئیس مجلس نمایندگان که ریاست نشست روز شنبه را به عهده داشت، از نهادهای امنیتی کشور خواست که به وضعیت امنیتی توجه جدی کنند و خواسته های اعضای مجلس برای سرکوب طالبان را عملی سازند.
وی گفت که اگر نهادهای امنیتی توان مقابله با ناامنی های روزافزون را ندارند، صادقانه آن را با نمایندگان مجلس مجلس در میان بگذارند تا مشخص شود که تلاش های لازم در این راستا صورت گرفته، اما تامین امنیت کامل از توان نیروهای افغانستان خارج است.
شماری زیادی از نمایندگان مجلس از ولایت های «فراه» ، «قندوز» ، «بغلان» ، «هلمند»، «ارزگان»، «فاریاب» و «غور» از وضعیت بد امنیتی، نگرانی های مردم، آدم ربایی، گروگان گیری و حملات طالبان ابراز نگرانی کرده و از نهادهای امنیتی کشور خواستند که برای تامین امنیت و عقب راندن طالبان از نزدیک مراکز استان ها، عملیات گسترده ای را صورت دهند.
طالبان در یک ماه گذشته، حملات گسترده ای را برای کنترل ولایت های ارزگان، هلمند، قندوز، بغلان و فراه انجام دادند که در این ولایت ها به پیش روی هایی دست یافتند و توانستند در ولایت قندوز 9 روز، کنترل مرکز آن را به عهده بگیرند و گفته می شود که تمامی تجهیزات نظامی و غیرنظامی آن را به غنیمت گرفتند.

  پربازدید ترین