• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزارت خارجه: اگر سفر هیئت طالبان درباره صلح افغانستان است باید پاکستان توضیح دهد

وزارت خارجه:  اگر سفر هیئت طالبان درباره صلح افغانستان است باید پاکستان توضیح دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اخبار منتشر شده درباره سفر هیئت طالبان به اسلام‌آباد گفت که اگر سفر این هیئت درباره صلح با دولت کابل است بنابراین پاکستان توضیح دهد.
«شکیب مستغنی» سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به اخبار منتشر شده از سفر هیئت سه نفره طالبان به پاکستان گفت که کشورها باید به قوانین بین‌المللی برای افراد تحریم شده توسط سازمان ملل احترام بگذارند.
وی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: افرادی که از سوی سازمان ملل تحریم شده‌اند شامل مقرارتی مانند ممنوعیت سفر می‌شوند بنابراین درصورتی که سفر آنها در مورد صلح باشد، در این خصوص توضیحاتی باید ارائه شود.
مستغنی تاکید کرد که اگر سفر اعضای طالبان به اسلام آباد در مورد روند صلح افغانستان است باید پاکستان توضیح دهد.
سازمان ملل متحد علیه گروه طالبان پس از حمله یازدهم سپتمبر سال 2001 تحریم‌هایی وضع کرده است که براساس آن رهبران این گروه حق سفر رسمی از یک کشور به کشور دیگر را ندارند.
روزنامه انگلیسی گاردین که هفته گذشته از مذاکره پنهانی طالبان و دولت افغانستان خبر داده بود، بار دیگر مدعی شد که هیئتی سه نفره از دفتر قطر به پاکستان سفر کرده است.
این ادعا درحالی مطرح شد که هفته گذشته این روزنامه از مذاکرات پنهانی طالبان و دولت کابل خبر داده بود اما در بیانیه منتشر شده توسط طالبان، این خبر تکذیب شد.
روزنامه انگلیسی به نقل از مقامات ارشد طالبان نوشت که هیئتی از این گروه از قطر با هدف مذاکره با مقامات پاکستانی در مورد صلح با افغانستان به اسلام‌آباد سفر کرده است.
روز گذشته دفتر سیاسی طالبان در قطر با انتشار بیانیه‌ای آغاز مذاکرات صلح و گفت‌وگو با دولت افغانستان را رد کرد و آن را شایعه‌پراکنی رسانه‌های غربی دانست.
در بیانیه دفتر سیاسی طالبان آمده است که پس از گزارش نادرست روزنامه انگلیسی «گاردین»، رسانه غربی رادیو آزادی نیز با استناد به منابع نامشخص اطلاعاتی گزارش نادرستی را منتشر کرده مبنی بر اینکه نمایند‌گان این گروه در هفته آینده قرار است با نمایندگان دولت کابل در جده عربستان سعودی دیدار کنند.
دفتر سیاسی این گروه در دوحه با مغرض خواندن چنین گزارش‌هایی اعلام کرد: اگر روندی به نام مذاکرات با دولت کابل آغاز شود، گروه طالبان افغان با انتشار اعلامیه‌ای این مسئله را اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

  پربازدید ترین