• چهار شنبه, 19 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مشکلات صدور دفترچه زیارتی مهاجرین برای اربعین

مشکلات صدور دفترچه زیارتی مهاجرین برای اربعین

در کمال ناباوری اطلاعیه ای در دفاتر کفالت نصب شده بود با مضمون اینکه « آن تعداد از اتباعی که دفترچه ویزا برای آنها صادر نشده است برای دریافت مبلغ 150000 هزار تومان در ماه آینده اقدام کنند و هزینه های بیمه و صدور دفترچه که قابل برگشت نمی باشد.»
بسم رب الحسین علیه السلام
شوق زیارت امام حسین علیه السلام در بین مردم مسلمان جهان پس از سالیان دراز همچنان هر سال بیش از پیش جوشان می شود.
در این میان تعدادی از مردم اتباع افغانستانی هستند که بیش از سه دهه قبل بخاطر جنگ و خونریزی در کشورشان به نزدیکترین کشور مسلمان همسایه دیار سرزمین طوس، سرزمین خورشید هشتم پناه آورده اند.
با توجه به حضور بیش از سه دهه این پناهندگان در دیار امام غریب امسال خبرهای خوبی از سوی مسئولان و نهادهای مربوط به مهاجرین از طریق رسانه ها به گوش می رسید.
خبرهایی همچون:
*  ثبت نام مهاجرین فاقد مدارک در مدارس دولتی
*  اجرای طرح بیمه سلامت برای اتباع
*  و بهترین خبر اینکه مهاجرین افغانستانی مقیم ایران می توانند بصورت قانونی در مراسم اربعین سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام شرکت کنند.
خدا را شاکر هستیم که چنین موقعیتی برای مهاجرین توسط مسئولان ذیربط فراهم شده است.
با انتشار چنین خبری موجی از خوشحالی و شور و شعف در بین مهاجرین ایجاد شد، بیان این نکته نیز خالی از لطف نیست  «شیعیان افغانستانی جز بهترین شیعیان جهان اسلام می باشد.»
بپردازیم به ادامه موضوع، خانواده های زیادی با اینکه توان مالی خوبی ندارند حتی با قرض گرفتن هزینه این سفر معنوی را فراهم کردند و بسیاری از پدران و مادران با توجه به سن بالا و کسالت نمی خواهند این موقعیت ایجاد شده را از دست بدهند. در گفتگو با برخی از مادران کهن سال با صدای گرفته و لرزان می گفتند: نمی خواهم آرزوی زیارت کربلا را با خود به گور ببرم و با شوق و اشتیاقی وصف نشدنی کوله بار سفر مهیا ساخته اند.
در هر صورت با توجه به مشکلات فراوان مشتاقان زیارت ابا عبدالله الحسین علیه السلام  اقدامات اولیه سفر را انجام داده اند.
مراحل اولیه ثبت نام را انجام داده و منتظر صدور دفترچه ویزا هستند.
چند روزی است که صدور دفترچه ها در دفاتر کفالت آغاز شده و تعدادی از هموطنان ما دفترچه های ویزای خود را دریافت کردند و با اشتیاق وصف نشدنی به دنبال تهیه بلیط هستند.
اما اصل ماجرا اینجاست که چند روز بیشتر تا اربعین باقی نمانده است و هنوز ازدحام جمعیت در دفاتر کفالت برای دریافت دفترچه دیده می‌شود.
در کمال ناباوری اطلاعیه ای در دفاتر کفالت نصب شده بود با مضمون اینکه  «آن تعداد از اتباعی که دفترچه ویزا برای آنها صادر نشده است برای دریافت مبلغ 150000 هزار تومان در ماه آینده اقدام کنند و هزینه های بیمه و صدور دفترچه که قابل برگشت نمی باشد.»
این اطلاعیه همانند ضربه ای سنگین در روحیه ی زائرانی که ثبت نام کردند و هنوز دفترچه دریافت نکردند، تاثیر منفی داشت.
زائرانی که با هزار امید و آرزو قصد شرکت در مراسم اربعین را دارند.
سوال ایجاد شده در اذهان مردم این است که
دلیل یا دلایل صادر نشدن ویزا برای اتباعی که سابقه قضایی و...  ندارند،چیست؟
زائرانی که بیش از 10 روز از ثبت نام اولیه آنها می گذرد.
سوالی که نه مسئولان اداره اتباع و مهاجرین و نه مسئولان دفاتر کفالت استان پاسخ نمی دهند!!!
اللهم الرزقنا زیارة الحسین علیه السلام

منبع: نشریه هجرت

  پربازدید ترین