• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

لغو حکم حبس ابد محمد مُرسی

لغو حکم حبس  ابد محمد مُرسی

دیوان عالی مصر حکم حبس ابد محمد مُرسی، رئیس‌جمهور سابق این کشور، را به اتهام «جاسوسی برای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)» لغو و دستور محاکمۀ مجدد صادر کرد.
مُرسی ماه جوزای سال جاری در 2 پرونده، حکم حبس ابد گرفته بود که یکی از آن‎‏ها در ارتباط با حماس و دیگری در ارتباط با اتهام افشای اسرار کشور به قطر بود.
لغو یکی از این احکام حبس ابد در حالی صورت گرفته است که دیوان عالی مصر در تاریخ 25 عقرب نیز حکم اعدام مُرسی را لغو و دستور محاکمۀ مجدد صادر کرده بود.
دیوان عالی مصر همچنین حکم اعدام پنج تن از رهبران اخوان المسلمین، جنبشی که فعالیت آن در مصر ممنوع شده است، را لغو کرد. این افراد در پروندۀ مشترک با مرسی به اعدام محکوم شده بودند.
در تاریخ 25 عقرب حکم حبس ابد 21 عضو جنبش اخوان المسلمین نیز لغو شد.
پیشتر در اواخر جوزا سال 1394 دادگاهی در مصر، حکم اعدام رئیس‏‎جمهور برکنار شدۀ مصر را به اتهام «جاسوسی برای کشورهای خارجی و فراری دادن زندانیان» تأیید کرده بود.
جرم مرسی از سوی دادگاه «به خطر انداختن امنیت ملی از طریق افشای اسرار دولتی به قطر» و همچنین «فراری دادن محکومان از زندان وادی نطرون» در سال 2011 اعلام شده بود.
حکم اعدام مرسی و بیش از صد تن دیگر از اعضای گروه اخوان المسلمین به علت فراری دادن زندانیان در قیام سال 2011 علیه حکومت دیکتاتور سابق مصر حسنی مبارک، اردیبهشت 1394 صادر شده بود و دادگاه کیفری این حکم را تأیید کرده بود.
از سوی دیگر دادگاه استیناف مصر در تاریخ 1 عقرب سال جاری حکم مجازات 20 سال زندان برای مرسی را تأیید کرده‌ بود. البته این حکم نهایی علیه مرسی به اتهام قتل معترضان در تظاهرات‌ سال 2012 صادر شد‌ه‌ بود.
احکامی که علیه مرسی صادر شده است، مربوط به پروندۀ خشونت‌هایی است که پس از عزل او در 1 سرطان 1392 در قاهره رخ داد.
مصر از زمان برکناری مرسی، اولین رئیس‌جمهور منتخب این کشور در کودتای نظامی تحت فرمان عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور فعلی و فرماندۀ وقت نیروهای مسلح در تابستان 1392، صحنۀ ناآرامی و خشونت بوده‌است.
از زمان برکناری مرسی هزاران معترض ضد دولتی عمدتاً از هواداران گروه اخوان المسلمین زندانی شده‌اند.
همچنین صدها نفر از هواداران مرسی نیز به اعدام یا حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند.

  پربازدید ترین