• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دلبر نظری: اولین گروه 10نفری زنان برای عضویت در شورای علما معرفی می شوند

دلبر نظری: اولین گروه 10نفری زنان برای عضویت در شورای علما معرفی می شوند

دلبر نظری، وزیر امور زنان کشور که در مراسم آغاز کمپاین محو خشونت علیه زنان صحبت می کرد، خواستار عضویت زنان در شورای علمای کشور از سوی دولت شد.
خانم نظری گفت که نخستین گروه 10 نفری زنان با تحصیلات دینی آماده اند تا عضویت شورای علمای کشور را به ‌دست آورند.
کمپاین 16 روزه‌‌ ای محو خشونت علیه زنان از سوی وزارت امور زنان در کابل راه‌ اندازی شد که این برنامه تا 19 ماه قوس برابر با روز جهانی حقوق ‌بشر ادامه دارد.
در مراسمی که به مناسبت آغاز این برنامه در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود،‌ محمد اشرف غنی رییس جمهوری، عبدالله عبدالله رییس اجرایی، وزیر امور زنان، اعضای کابینه، شماری از زنان فعال و برخی از سفرای کشورهای خارجی حضور داشتند.
سپس محمد اشرف غنی، رییس ‌جمهور کشور گفت که تقاضای عضویت زنان در شورای علما را در جلسه فوق ‌العاده کابینه در میان می ‌گذارد.
اکنون زنان و دختران در مدارس دینی مصروف فراگیری علوم دینی ‌اند اما از پیشبرد امور دینی در جامعه و عضویت در شورای علما محروم اند.
از سویی هم دلبر نظری در مورد خشونت علیه زنان در کشور صحبت کرد و گفت که باید علل و عوامل خشونت‌های علیه زنان شناسایی شود و در غیر آن میزان خشونت‌ها علیه زنان در کشور کاهش نخواهند یافت.
بانو نظری گفت که از اول سال جاری تا کنون 3372 مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده که از این میان به 847 قضیه‌ی آن از طریق میانجیگری مردم محل رسیدگی شده است.
این از میان به 118 مورد آن در محاکم کابل و 228 مورد در ولایت‌ها رسیدگی شده و نیز 2152 قضیه‌ی دیگر برای رسیدگی تحت بررسی قرار دارد.
وزیر امور زنان همچنان خواستار تمامی حقوق زنان در کشور شد و گفت که داشتن تذکره برای تمامی اتباع کشور لازم است اما داشتن و توزیع آن برای زنان، لزوم مضاعف دارد.

  پربازدید ترین