• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سفر «اشرف غنی» به ولایت بلخ نشانه چانه زنی های موفق «عطامحمد نور» در کابل

 سفر «اشرف غنی» به ولایت بلخ نشانه چانه زنی های موفق «عطامحمد نور» در کابل

 اشرف غنی رئیس جمهور پس از افتتاح خط آهن ترکمنستان - افغانستان به شهر مزارشریف و دیدار با عطامحمد نور می‌تواند نشانه‌‌ای از موفقیت آمیز بودن چانه زنی‌های حزب جمعیت اسلامی با ریاست جمهوری در کابل باشد.
اشرف غنی رئیس جمهور کشورمان در بازدید از شهر مزارشریف در ولایت بلخ با «عطامحمد نور» سرپرست این ولایت نیز دیدار کرد.
این در حالی است که دو روز قبل نیز منابعی نزدیک به ریاست جمهوری از سفر اشرف غنی به ولایت بلخ و تثبیت عطامحمدنور را در مقام ولایت بلخ خبر داده بودند.
هفته گذشته به نقل از یک منبع موثق حزب جمعیت اسلامی به‌دلیل عدم توانایی چانه زنی عبدالله عبدالله، تصمیم گرفته تا عطا محمد نور  مذاکره با مقامات کاخ ریاست جمهوری را به پیش ببرد.
«سلام‌وطندار» به نقل از یک منبع آورده بود که تنش‌هایی بین حزب جمعیت اسلامی بویژه «عطامحمدنور» و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت پیش آمده است.
از سوی هم سفر اشرف غنی به ولایت بلخ و دیدار با عطا محمد نور می‌تواند نشانه‌ از موفقیت‌آمیز بودن چانه زنی‌های این حزب با ریاست جمهوری باشد.
قبل از این نیز برخی از رسانه‌ها گزارشاتی از احتمال تقرر دوباره عطامحمدنور به‌عنوان والی بلخ منتشر کرده بودند.
این در حالی است که 3 ماه قبل نیز گزارش‌های از سوی برخی از رسانه‌ها مبنی بر تلاش ارگ ریاست جمهوری برای برکناری عطامحمدنور از سمت سرپرستی ولایت بلخ منتشر شده بود.
ز سویی «هارون چخانسوری» سخنگوی رئیس جمهور غنی اعلام کرده که اشرف غنی در سفر خود به ولایت بلخ هیچ برنامه‌ی برای معرفی دوباره عطامحمدنور به عنوان والی بلخ ندارد.
اشرف غنی رئیس جمهور کشورمان پس از اولین روزهای آغاز به کارش با صدور فرمانی تمام والی‌های ولایت‌ها را سرپرست اعلام کرد که بلافاصله با واکنش تند عطامحمد نور والی بلخ و رئیس اجرایی حزب جمیعت مواجه شد.
عطامحمدنور میزان/مهر سال 1393 اعلام کرد که برکناری وی از ولایت بلخ به سادگی ممکن نخواهد بود چرا که اشرف غنی رئیس جمهور منتخب نیست بلکه بر اساس توافق سیاسی رئیس جمهور شده است و 50 درصد از قدرت را تیم اصلاحات و همگرایی در دست دارد.
در ادامه این کشمکش‌ها بین عبدالله رئیس اجرایی دولت سال گذشته در بازدیدی از ولایت بلخ نیز اعلام کرده بود که عطامحمدنور دوباره به عنوان والی بلخ مقرر شده است اما اداره ارگان‌های محل که نقش تقرر مقامات دولتی را به عهده دارند با تاکید بر اینکه هیچ فرمانی از رئیس جمهور دریافت نکرده‌اند این موضوع را رد کرده بودند.

  پربازدید ترین