• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

افشای برخی رازهای سقوط ولایت «قندوز»

افشای برخی رازهای سقوط ولایت «قندوز»

والی «قندوز» با افشای برخی رازهای سقوط این ولایت به دست طالبان گفت: پُسته های امنیتی برای محافظت قندوز پیش از حمله طالبان در 12 مهرماه سال جاری فروخته شده بود.
روزنامه «8 صبح» روز سه شنبه به نقل از «اسدالله عمرخیل» نوشت: وی نام افرادی که در سقوط قندوز دست داشتند را نبرد اما به آنان هشدار داد که اگر این کار بار دیگر تکرار شود آنان را به دار خواهد کشید.
«قسیم جنگل باغ» فرمانده پلیس قندوز نیز گفته است که پیش از اولین سقوط قندوز به دست طالبان از نفوذ این گروه به این شهر و برای جلوگیری از آن با مقامات بالاتر و کابل در تماس بود ، اما طرح های وی برای جلوگیری از سقوط قندوز هیچ گاه عملی نشد و مقامات به آن پاسخ مثبت ندادند، تا اینکه شهر به دست طالبان سقوط کرد.
«جنگل باغ» با بیان اینکه مشکل اصلی از کابل است و ما در حد توان خود برای جلوگیری از سقوط قندوز جنگیدیم، افزود: «اگر طرح من برای ایجاد کمربند امنیتی در اطراف این شهر عملی نشود صدها بار دیگر شهر قندوز بین نیروهای دولت و طالبان دست به دست خواهد شد.»
جنگل باغ تاکید کرد که اگر هشدارها و طرح های وی جدی گرفته می شد ، قندوز سقوط نمی کرد و اکنون نیز باید اطراف شهر قندوز از وجود طالبان پاکسازی شود در غیر این صورت، بار دیگر خطر سقوط وجود دارد.
ولایت قندوز در پاییز سال گذشته در حمله طالبان سقوط کرد و این شهر سه روز در کنترل این گروه بود، دولت با راه اندازی عملیاتی گسترده این شهر را از کنترل طالبان خارج کرد اما خسارات جانی و مالی فراوان به دولت و مردم این ولایت وارد شد، در 12 میزان/مهر ماه امسال بار دوم شهر قندوز توسط طالبان اشغال شد.
سقوط دوباره شهر قندوز بدست طالبان تلفات سنگین غیر نظامیان و خسارات مالی زیادی را برای مردم این ولایت به دنبال داشت و هزاران خانواده آواره، مردم اموال و دارایی خود را از دست داده و منازل آنان ویران شد.
دولت هر دو بار پس از سقوط قندوز به دست طالبان هیأتی را برای چگونگی سقوط آن تشکیل داد اما هیچ نتایجی در بر نداشت.

  پربازدید ترین