• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

قرارداد سه جانبه ایران، هند وافغانستان وضعیت منطقه را دگرگون می کند

قرارداد سه جانبه ایران، هند وافغانستان وضعیت منطقه را دگرگون می کند

سفیر کشورمان در دهلی نو با اشاره به تاثیرات قرارداد سه جانبه ایران ،هند و افغانستان در توسعه ارتباطات منطقه ای اظهار کرد همکاری این سه کشور در چابهار وضعیت منطقه را دگرگون می کند.
«شیدا محمد ابدالی» روز چهارشنبه در آستانه کنفرانس قلب آسیا در امریتسار ایالت پنجاب هند اظهار کرد افغانستان دیگر کشوری محصور در خشکی نیست و با چندین طرح ارتباطی از جمله چابهار با هند مرتبط است.
توافقنامه سه جانبه ایران ،هند و افغانستان با عنوان «دلالان حمل و نقل وگذر بین الملل» جوزا/خرداد امسال با حضور روسای جمهوری ایران، افغانستان و نخست وزیر هند در تهران امضا شد.
بندر چابهار نزدیکترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد است.
بندر چابهار در گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی کشورهای منطقه اهمیت زیادی دارد و با اجرای این توافقنامه، چابهار به مرکز ترانزیت، انرژی و تجارت منطقه تبدیل می‌شود.
سفیر افغانستان در هند در ادامه تصریح کرد افغانستان چندین طرح ابتکاری دیگر در دست دارد که این کشور را به آسیای میانه و دریای سیاه متصل می کند.
وی با اشاره به اهمیت انتخاب شهر «امریتسار» برای برگزاری کنفرانس قلب آسیا اظهارکرد موقعیت جغرافیایی این منطقه موجب تقویت ارتباطات منطقه ای می شود.
کنفرانس قلب آسیا قرار است هفته آینده درشهر «امریتسار» ایالت پنجاب هند با موضوع کمک به حل مسائل افغانستان برگزار شود.
ابدالی اظهار امیدواری کرد که پاکستان نیز به طرحهای ارتباطی کشورهای منطقه ملحق شود.

  پربازدید ترین