• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دختران جوان تحصیل کرده از بیکاری در کشور رنج می برند

دختران جوان تحصیل کرده از بیکاری در کشور رنج می برند

رئیس معارف ولایت بلخ که در حاشیه ی فراغت شماری از دختران در شهرمزارشریف مرکز این ولایت صحبت می کرد، گفت: " دختران جوان تحصیل کرده از بیکاری در کشور رنج می برند.
مراسم به منظور فراغت هشتمین دوره دانشجویان و جوانان دختر از بخش (انگلیسی، کمپیوتر و مدیریت) در شهرمزارشریف برگزار شده است که این جوانان پس از آموزش می توانند که در ادارات دولتی و غیر دولتی کار کنند.
شهلا حدید رئیس امور زنان ولایت بلخ که در حاشیه ی این مراسم با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت: " این هشتمین دوره فراغت دانشجویان و جوانان دختر است که از بخش های گوناگون سند فراغت بدست می آورده اند."
وی با بیان اینکه در این دوره 60 نفر از دختران جوان اشتراک کرده اند، افزود: " در مجموعآ بیش از 860 نفر از دختران در مدت چند سال گذشته از بخش های (انگلیسی، کمپیوتر و مدیریت) فارغ التحصیل شده و تعداد آنان شامل کار شدند."
رئیس امورزنان ولایت بلخ این دوره های آموزشی را برای بلند بردن سطح ارتقاء و ظرفیت دانشجویان و جوانان اثر گذار دانسته عنوان کرد: " این اداره برنامه های مختلف و گوناگون را برای بلند بردن توانمندی زنان روی دست دارد."
در همین حال شماری از دختران که به تازه گی سند فراغت بدست آورده اند، از عدم اشتغال در کشور ابراز نگرانی کرده و تاکید می کنند که باید حکومت وحدت ملی زمینه ی کار را برای شهروندان و بخصوص جوانان فراهم سازد.
 از سوی هم رئیس امور زنان ولایت بلخ بیکاری را یکی از مشکلات عمده و اساسی در برابر شهروندان کشور دانسته می افزاید که دختران جوان تحصیل کرده که در بخش های مختلف آموزش دیده اند، از بیکاری در افغانستان رنج می برد.
نامبرده از حکومت وحدت ملی می خواهد که زمینه ی اشتغال را برای جوانان در کشور فراهم سازد تا از یکطرف از ظرفیت و توانایی جوانان استفاده صورت گیرد و از طرف دیگر جلو فرار جوانان را به خارج گرفته شود.
این در حالی است که همه ساله صدها نفر از جوانان از دانشگاه های دولتی و خصوصی در کشور فارغ التحصیل می شوند اما تعداد کمی از آنان پس از فراغت شامل کار می شوند و اکثریت آنان بدون اشتغال و در سردگمی زندگی می کنند.

  پربازدید ترین