• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

افغانستان تفاهمنامه تولید و صدور انرژی برق فشار قوی را با ایران امضا کرد

افغانستان تفاهمنامه تولید و صدور انرژی برق فشار قوی را با ایران امضا کرد

حکومت وحدت ملی در پنج محور با یک شرکت ایرانی تفاهمنامه تولید و صدور انرژی برق با فشار قوی در افغانستان را به امضا رساند.
دفتر مطبوعاتی ریاست اجرایی با نشرخبرنامه ای گفته است که وزارت انرژی و آب کشور تفاهمنامه‌ سرمایه‌گذاری بالای پرو‌ژه‌های تولید و واردات برق را با یک شرکت ایرانی بنام شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر در پنج محور به‌منظور انتقال فشار قوی برق، صدور انرژی برق به‌ قیمت مناسب و احداث نیروگاه‌های حرارتی در داخل کشور امضا کرد.
انجنیر علی‌احمد عثمانی وزیر انرژی و آب حین امضای این تفاهمنامه گفت که براساس این تفاهمنامه میان این شرکت و وزارت انرژی و آب، شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر در بخش احداث خطوط انتقال فشار قوی برق، تولید و ارائه برق با قیمت مناسب و ساخت نیروگاه‌های حرارتی در داخل افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند که طرح آن در این تفاهمنامه‌ نهایی شده‌است.
آقای عثمانی در ادامه افزود: براساس این تفاهمنامه‌ قرار است شرکت مورد نظر در باره؛ فروش انرژی برق با قیمت و کیفیت مناسب از طریق افزایش ظرفیت خط انتقال موجود میان ایران و افغانستان، چگونگی سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انتقال فشار قوی برق، طرح انتقال گاز ایران به افغانستان و ایجاد نیروگاه‌ تولید برق از طریق گاز در افغانستان و امکان سنجی احداث نیروگاه تولید برق از ذغال سنگ افغانستان مطالعات تخنیکی، فنی و مالی خود را تحت نظارت این وزارت آغاز نماید و پس از نهایی شدن آن اقدامات عملی را روی دست ‌گیرد.
وزیر انرژی و آب همچنان بیان داشت:" در این تفاهمنامه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر متعهد شده‌است که مطالعات تخنیکی خود را برای سرمایه‌گذاری بالای احداث نیروگاه‌ گاز در ولایت زابل ایران که با افغانستان هم‌مرز است، آغاز کند تا از این طریق، با تولید و انتقال خط برق فشار قوی نیازمندی انرژی برق شهر زرنج ولایت نیمروز تامین گردد. همچنان آقای عثمانی در باره نیازمندی انرژی برق کابل گفت: تا چند روز دیگر جنراتورهای جدید در ولایت کابل فعال می گردد که تا حدودی مشکلات انرژی برق کابل را کاهش میدهد".
در همین حال داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی نیز در باره اهمیت این تفاهمنامه گفت که امضای این تفاهمنامه برای رفع نیازمندی‌های انرژی برق و توسعه صنعت کشور به‌ویژه ولایت هرات یک گام مهم و یک پروژه بُرد بُرد است. حکومت افغانستان برعلاوه اینکه برای خودکفایی انرژی برق و تولید انرژی قابل تجدید تلاش می‌کند از انرژی وارداتی مفید با قیمت مناسب نیز استقبال می‌نماید.
رییس اجرایی اظهار داشت که در این تفاهمنامه مسوولیت دو جانبه است، حکومت افغانستان تلاش می‌کند تا زمینه‌های بهتر را برای اجرا نمودن مفاد توافقنامه فراهم نماید. در این زمینه شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر نیز تلاش کند که تعهدات خویش را به‌طور موثر و کامل انجام دهد. رییس اجرایی تاکید کرد که کار با بخش سکتور خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از اولویت‌های حکومت است.

  پربازدید ترین