• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تمامی اعضای خانواده معلول مهاجرین تحت پوشش بیمه قرار می گیرند/معلولین ثبت نام کنند

تمامی اعضای خانواده معلول مهاجرین تحت پوشش بیمه قرار می گیرند/معلولین ثبت نام کنند

«محمد عجمی» مدیرکل امور اتباع مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: هر خانواده‌ مهاجرینی که در میان آنها معلول وجود داشته باشد و سازمان بهزیستی آن را تائید کند، تمام آن خانواده تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.
به مناسبت 13 قوس/آذر روز جهانی معلولان، نخستین گردهمایی معلولان مهاجر افغانستانی عصر روز گذشته با حضور گسترده اقشار مهاجرین در مجتمع فرهنگی «شهید هاشمی نژاد مشهد» برگزار شد.
«محمد عجمی» مدیرکل امور اتباع مهاجرین خارجی خراسان رضوی در این مراسم طی سخنانی ضمن گرامیداشت 13 قوس/آذر روز جهانی معلولان، گفت: خداوند را شاکریم که این توفیق را به ما عطا کرده که بتوانیم به جامعه مهاجر به خصوص معلولان افغانستانی خدمت کنیم و خوشحالیم که ارتباط ما با معلولان فقط به این جلسه اختصاص ندارد و دفتر اداره اتباع و کمیسیاریای سازمان ملل در ولایت خراسان بیشترین ارتباط را با جامعه معلول مهاجر دارد.

مشاور والی خراسان رضوی تصریح کرد: ما در سال‌های گذشته طرح‌های مختلفی را برای جامعه معلولان مهاجر افغانستانی با کمک سازمان بهزیستی، دفتر کمیساریا و نهادهای مردمی معلولان برگزار کردیم.
عجمی ادامه داد: از ابتدای سال جاری جلسات مشترکی چند جانبه‌ای با حضور نهادهای مختلف برای ایجاد یک تشکل فراگیر که همه معلولان در آن حضور داشتند، برگزار شد که بسیار رضایت بخش بود.
وی ادامه داد: ما پشنهاد کردیم که اگر معلولان جامعه مهاجر در ولایت خراسان رضوی بخواهند حرف خود را رساتر بزنند باید از حالت پراکندگی خارج شده و یک شورای هماهنگی معلولان را در ولایت خراسان رضوی پایه گذاری کنند و بعد از جلسات مختلف در نهایت این شورا تاسیس شد و ما از وزارت داخله/کشور در تهران برای این شورا درخواست مجوز کردیم و به یقین با ثبت این تشکل نهادهای مختلف در جمهوری اسلامی به آنها کمک‌های بیشتری خواهند کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به بیمه سلامت مهاجرین افزود: در بحث بیمه سلامت ما توجه ویژه‌ای به افراد معلول داشتیم و هر خانواده‌ای که در میان آنها معلول وجود داشته باشد و سازمان بهزیستی آن را تائید کند تمام آن خانواده تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.
وی در ادامه ضمن گلایه از مهاجرین آسیب پذیری که تاکنون برای ثبت نام بیمه مراجعه نکردند گفت: چرا از 33 هزار اقشار آسیب پذیری که می‌توانند به شکل رایگان تحت پوشش بیمه قرار بگریند تاکنون فقط 12 هزار نفر به دفاتر کفالت جهت دریافت دفترچه بیمه سلامت مراجعه کردند؟
عجی افزود: امسال بیمه سلامت برای مهاجرین تفاوت اساسی با سال‌های قبل دارد و مهاجرین می‌توانند مانند ایرانی‌ها از تمام امکانات بیمه سلامت استفاده کنند.

«محمد حسین جعفری» مسئول شورای هماهنگی امور معلولین جامعه مهاجر افغانستانی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به حضور 3 هزار معلول مهاجر افغانستانی در ایران گفت: ما اولین همایش سراسری معلولان مهاجر در خراسان رضوی را با شعار «همه زندگی کنیم» آغاز کردیم و می‌خواهیم توانمندی‌های معلولان را به جامعه معرفی کنیم.
این عضو جامعه معلولان مهاجر در ادامه ضمن اشاره به ظرفیت‌های خوبی که در میان مهاجرین وجود دارد، افزود: با هم زندگی کردن یعنی این که درد همدیگر را بدانیم و شاید یک مسئول با من معلول زندگی نکرده باشد و ما با این شعار از مسئولان می‌خواهیم که با ما زندگی کنند و می‌خواهیم که در کنار ما با ویلچر در شهر قدم بزنند.
وی تاکید کرد: معلول پله ترقی برای کسی نیست که به وسیله آن بخواهند خود را بالا ببرند بلکه باید به معلول در رفع نیازهای وی کمک کرد.

«توشی کاواشی» ریاست کمیساریای سازمان ملل در مشهد نیز در این مراسم گفت: بر اساس آماری که سازمان بهداشت جهانی ارائه داده از هر7 نفر یک نفر معلول است و این نشان می‌دهد که برنامه ریزی برای معلولان اهمیت ویژه‌ای دارد.
وی افزود: در سه سال گذشته که من در مشهد فعالیت دارم یکی از مواردی که مورد توجه من قرار گرفته مشارکت فعالانه معلولان مهاجر بوده است که این فعالیت‌ها باعث شده که یک بستر غنی و مناسب برای معلولان به‌وجود بیاید.
کاواشی در ادامه خاطر نشان کرد: تشکر می‌کنم از مدیران و نمایندگان جامعه معلولان افغانستان که صدای معلولان مهاجر را به گوش همه می‌رسانند و ما همیشه سعی می‌کنیم ارتباط خود را با معلولان حفظ کنیم.
وی ضمن تشکر از مدیریت فوق العاده محمد عجمی افزود: تشکر می‌کنم از مدیریت اداره کل امور اتباع خارجی خراسان رضوی که پشنهاد تشکیل شورای هماهنگی معلولان را داده و این کار به همه ما کمک می‌کند که به عنوان یک تیم بتوانیم برای معلولان بهتر کار کنیم.
مسئول کمیساریای سازمان ملل متحد در مشهد در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به بیمه سلامت مهاجرین افزود: من در کشورهای زیادی کار کردم و این برای نخستین بار است که می‌بینم دولت ایران چنین بیمه کاملی را برای مهاجرین ارائه کرده است.

«محمد یوسف فراهت» مسئول فرهنگی و معاون اول سرکنسولگری افغانستان در مشهد طی سخنانی ضمن تبریک روز جهانی معلولان به حدیثی از امام حسین اشاره کرد و گفت: امام حسین (ع) می‌فرمایند که اگر نیازمندی به شما مراجعه کرد بدانید که یکی از نعمت‌های خدا به شما رجوع کرده است و از این نعمت‌ها خسته نشوید.
وی افزود: این سخن امام به ما می‌آموزد که ما باید به پیروی از آن امام در خدمت به جامعه معلول خسته نشویم و خدمت به اقشار مختلف جامعه را یک نعمت برای خود به حساب بیاوریم.
وی ضمن تشکر از خدمات جمهوری اسلامی ایران در پذیرایی از مهاجرین افغانستانی گفت: جمهوری اسلامی ایران نه تنها مهاجرین را با آغوش باز پذیرفته بلکه در زمینه‌های مختلف فرصت‌های آموزشی را برای آنها فراهم کرده است که باید از این خدمات قدردانی کرد.
در پایان این مراسم از دست اندرکاران نهادهای مختلف و از تعدادی از معلولان ایرانی و افغانستانی تقدیر به عمل آمد.

  پربازدید ترین