• پنج شنبه, 13 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اشرف غنی از توافق برای ایجاد مسیر هوایی میان کابل و دهلی خبر داد

اشرف غنی از توافق برای ایجاد مسیر هوایی میان کابل و دهلی خبر داد

رییس‌جمهور غنی در حاشیه ششمین «اجلاس قلب آسیا در مورد افغانستان»، از توافقی میان افغانستان با هند برای ایجاد یک دهلیز حمل و نقل هوایی میان کابل و دهلی خبر داد.
محمداشرف غنی در این نشست گفت که هدف از این کار، استفاده مردم دو کشور از امکانات یکدیگر است.
به گفته آقای غنی 20 هزار دانشجوی افغانستانی در کشور هند مشغول تحصیل هستند که این موضوع می‌تواند نقش مهمی در آینده افغانستان و انتقال کشور به سوی موفقیت و ثبات داشته باشد.
ششمین «کنفرانس قلب آسیا در مورد افغانستان» روز 14قوس/ آذر با سخنرانی محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری کشورمان و نارندرا مودی، نخست وزیر هند و با حضور نمایندگان 40 کشور در شهر امریتسار هند برگزار شد.
شرکت کنندگان در این کنفرانس بر اهمیت همکاری منطقه‌ای و تلاش برای ایجاد ثبات، صلح و کامیابی افغانستان تأکید کردند.
در این کنفرانس همچنین بر وصل شدن افغانستان به سایر کشورهایی که در قلب آسیا موقعیت دارند، اهمیت داده شد.
رئیس جمهور غنی در این نشست گفت که آسیا اکنون در حال انتقال به سمت اقتصاد قاره‌ای است و از طرف دیگر هزینه زیادی را به دلیل خشونتهای سیاسی می پردازد.
به گفته آقای غنی افغانستان اکنون قدرت انتقال حدود 15 هزار مگا وات برق را از آسیایی مرکزی به آسیایی جنوبی دارد و در 5 سال آینده افغانستان از مرکز واردات برق به مرکز انتقال برق تبدیل خواهد شد.
او گفت که افغانستان باید از وابستگی بیرون شود. ارزش پیش بینی شده مخازن سوخت فسیلی و معادن افغانستان به تریلیون‌ها دلار می‌رسد و ظرفیت آبهای قابل مهار افغانستان نیز به 26 میلیارد مترمکعب می‌رسد.
آقای غنی گفت که باید مشخص شود که از تولید، فراوری، قاچاق و استفاده از مواد مخدر چه کسانی نفع می‌برند و این کار نیاز به تلاش جهانی دارد.
به گفته رئیس جمهور غنی برای مبارزه با بنیادگرایی نیاز به بودجه است. پاکستان برای بازسازی افغانستان 500 میلیون دلار کمک کرده، ولی بدون امنیت هیج کمکی نمی‌تواند نیاز مردم افغانستان را بر آورده سازد و پاکستان به صدور تروریسم از این کشور خواست که کمک 500 میلیون دلاری را که اسلام‌آباد برای بازسازی در افغانستان وعده سپرده بود را برای مبارزه با تروریست‌ها در پاکستان هزینه کند.
شرکت کنندگان در قطعنامه پایانی تعهد کردند که اختلاف‌های خود را به شکل صلح آمیز حل و از هر نوع تهدید یا استفاده از قوه قهریه علیه همدیگر خوداری کنند.

  پربازدید ترین