• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

احتمال آغاز گفت وگوهای صلح حکومت با طالبان

احتمال آغاز گفت وگوهای صلح حکومت با طالبان

برخی‌از رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که تلاش‌های دیپلوماتیک برای از سرگیری گفت‌وگوهای صلح میان کابل و طالبان افغان ادامه دارند.
بر بنیاد این گزارش، لورا میلر، سرپرست نماینده‎گی ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان به اسلام‌آباد رسیده‌است و منابع دیپلوماتیک پاکستانی، هدف از سفر او را به بحث دربارۀ چگونه‌گی ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح افغانستان پیوند می‌دهند.
این دیپلومات امریکایی با حضرت عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد نیز دیدار کرده‌است. در این نشست سفیر امریکا در پاکستان و معاون نظامی نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان نیز حضور داشتند.
این هیئت امریکایی پس‌از چند روز گفت‌وگو با مقام‌های افغان در کابل وارد اسلام‌آباد شده‌است و با رییس‌جمهورغنی دیدار کرد و دربارۀ اوضاع منطقه، روابط افغانستان و پاکستان بحث کرده‌است.
این تلاش‎های دیپلوماتیک پس از آن افزایش می‌یابد که یک هیئت از دفتر طالبان در قطر درماه اکتوبر از پاکستان دیدار کرد، طالبان این دیدار هیئت شان را تأیید کردند، اما جزئیات بیشتر ارائه نکردند.
هفتۀ گذشته دفتر طالبان در قطر شماری از خبرنگاران و آگاهان سیاسی را برای نُخستین‌بار پس از ایجاد دفتر شان در 2013 دعوت کرده، در واقع با این کار خواسته باشند پیامی مثبت را به جامعۀ جهانی و افغانستان در رابطه به روند سیاسی کشور رسانده باشند.
دفتر طالبان در قطر به خبرنگاران و آگاهان سیاسی گفته است که هئیت سازمان‎ملل نیز با آن‌ها ملاقات خواهد نمود.
در همین حال، وزرات خارجۀ کشور در یک خبرنامه‌یی گفته است که نمایندۀ سازمان ملل با صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه ملاقات کرده است، اما یوناما از از ملاقات نماینده سازمان ملل با طالبان در قطر چیز نه گفته است.
رسانه‌های پاکستانی به نقل از زبان داکتر ضیا محمد زلاند، آگاۀ سیاسی گزارش می‌دهد که مذاکره کننده‌گان طالبان مولوی شهاالدین دلاور، قاری دین محمد و سهیل شاهین گفته‌اند که طالبان به صلح اولویت می‎‏دهند، اما هیچ کس در کابل برنامه و استراتیژی برای آغاز گفتگوها صلح را ندارد.
وی افزد که طالبان در قطر می‌گویند که کابل از شعار صلح به صفت یک تکتیک برای ادامۀ جنگ استفاده می‌کند و امریکا نیز نقش بزرگ را در عقب پرده برای حفظ خصومت‌ها بازی می‌کند.
وی به نقل از طالبان می‌گوید: «امریکا برای ادامۀ جنگ پنج ملیارد دالر را تمدید کرد، اما امریکا هیچگاه حمایت مالی برای صلح اختصاص نداد بل درعوض برای هرگونه پیشرفت در روند صلح موانع ایجاد کرد.»

  پربازدید ترین